Å løpe Oslo på tvers…

Om man er lei av å løpe den samme runden eller den klassiske fram og tilbake turen, kan man prøve denne varianten: Reis kollektivt eller bli kjørt til et ønsket sted  – og løp hjem igjen. Og når man skal levere tilbake en lånt bil på oslo vest har man plutselig fått en glimrende anledning til å prøve ut denne treningsmodellen.

  •  Tid: 54 min (Samme strekning skal ta 41 min med oslo sporveier i følge trafikanten)
  • Avstand : 10,2 km http://connect.garmin.com/activity/62898641
  • Klær: Altfor mye (ull under og løping passer dårlig sammen i varmegrader)
  • Språk overhørt underveis: polsk, norsk, arabisk, somalisk, berbisk?, urdu
  • Underlag: Is, snø, slaps, asfalt og brostein
  • Høydepunkt: Karl Johan gate i full julestas
  • Vondter: Lysken meldte sin ankomst etter ca 4 km
  • Sang på hjernen: Whitney Houston: I wanna dance with somebody! (ikke bra)

Vika – Grønland 0-2,4 km

Etter litt slaps og is rundt i Vika ble det tørr fin asfalt fra Aker Brygge. Sist jeg løp over rådhusplassen hadde jeg igjen ca to km av Oslo Halvmaraton og var så sliten at jeg vurderte å bryte til tross for at jeg lå an til å perse med over ti minutter. Nå var jeg heldigvis ute på hyggetur og tok meg til og med bryet å ta noen halvdårlige mobilbilder. Videre opp Rådhusgaten, bort Akersgaten og ned deler av Karl Johan gate. Der ble jeg minnet på at selv om folk flest er ferdig med jula for lengst er handelstanden i byen av en helt annen oppfatning. Videre ned til Brugata  og over Grønland. Det er alltid interessant å bevege seg fra vest til øst i byen, den forandrer fullstendig karakter. Fremdeles ser jeg ingen andre som løper. (Egentlig litt merkelig da løpeforholdene i sentrum er mye bedre enn lenger ute i pereferien på denne årstiden.

Hvor lenge varer egentlig jula i Oslo?

Grønland-Vålerenga 2,3-5,0 km

Nå begynte de første stigningene. Turist-i-egen-by-etappen var over. Først opp Åkebergveien så opp Strømsveien, videre opp kirkebakken til Vålerenga kirke, her ble det en liten omvei da en lokal kennelklubb hadde noe som fra trygg avstand så og hørtes ut som et nybegynnerkurs i hundedressur. Og med mitt noe anstrengte forhold til både hunder og hundeeiere ble valget enkelt. Etter å ha lagt hundeglammet og dressurhylene bak meg ble det en ganske flat kilometer før bakkene begynte på nytt.

Vålerenga kirke brant ikke denne kvelden, men hundefolket som kan skimtes i forgrunnen var like god grunn til å holde seg på trygg avstand.

Vålerenga-Østensjøvannet. 5,0-8,1 km

Først langs Alna så opp til Bryn og videre forbi Brynsenteret. slapsete fortau, mye biler og motorvei, ikke den mest innbydende delen av turen dette her. Kilometertidene gikk markant ned, men velger å legge skylda på motbakkene godt assistert av det glatte underlaget. På gangstien i sørenden av Østensjøvannet passerte jeg de første langrennsløperene, snakk om kontrast til fortausrøykerne jeg haddde passert på Grønland bare et kvarter tidligere.

 Østensjøvannet-Trasopp 8,1-10,2 km

Herregud så bratte de bakkene fra vannet og opp til Oppsal kirke er! 1,5 km sammenhengende motbakker på snødekke gjorde sitt til at pulsen steg og farten sank. Endelig på toppen flatet det ut så det gikk an å se ut som en anstendig løper og ikke bare en lunter de siste minuttene før jeg var trygt hjemme igjen. Alltid viktig å avslutte i høyt tempo, både for å blåse ut litt og i tilfelle naboen skulle se deg.

Konklusjon: Dette er et alletiders løpsopplegg: Du MÅ løpe så langt som planlagt, til og med lenger om du skulle bomme på raskete vei, og du får sett deler av byen du aldri har sett fra et løperperspektiv før.

Klar for tur og kledd for permafrost.

 

 



Dette innlegget ble publisert i rapport, tips og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

2 kommentarer til Å løpe Oslo på tvers…

  1. Alpers sier:

    God stemning her inne; skikkelig feelgood ja!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *