Intervalltrening: 4×4


Hattifnattene har funnet frem treningsprogrammet.

Etter å ha lest en del om intervalltreningens fortreffelighet (inkludert noe jeg skrev selv), var det ikke til å unngå: Jeg måtte gjennomgøre en 4×4-økt.

Jeg lagde først et program på (kremt) Garmin Connect:

Ti minutter oppvarming, krydret med ett minutt for å få opp pulsen. Tror jeg leste om en på terrengsykkel-no-forumet som mente det var lurt. Ellers er programmet akurat som NTNU anbefaler: 4 minutter i sone 5 (85-95% av makspluls) og tre minutter hvile i sone 2 (rundt 70%, da blir skrotten raskest kvitt melkesyre).

Programmet ble overført til Garmin Edge 500 (øverst på siden), og så tråkket jeg meg gjennom 40 minutter:

Det er alltid greit å ha noe å se på mens man sykler på rulle, og denne gangen hadde jeg plassert sykkelen rett foran TV’n i kjelleren. Jeg endte med å se et dokumentarprogram om Stillehavet, blant annet om noen hvalfangere som, for lenge, lenge siden, hadde blitt skipbrudne og drev rundt i et halvt år før de ble funnet, praktisk talt døde.

Siden det er omtrent sånn det føles å sykle på rulle, var det et perfekt valg.

Da jeg var ferdig, skrev jeg en oppsummering av økten på Twitter:

Stanley Tislavold svarte:

Slik går no dagan.

Ellers: Vi er i gang med de ukentlige kveldsturene til Kikut:

Det er morsommere, og det mumles for tiden om en 50km-tur..

Dette innlegget ble publisert i ymse og merket med , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

En kommentar til Intervalltrening: 4×4

  1. Blodsmak sier:

    terrengsykkel.no har en artikkel om rulling: Guide: Mitt rulleprogram. Flaks at mitt 4×4-program ovenfor stemmer med terrengsykkel.nos.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *