Nordmarka halvmaraton 2012

I fjor bestemte jeg meg for å løpe Nordmarka halvmaraton tre dager før løpet. Jeg har hatt løpet i bakhodet i år også, men meldte meg på to dager før denne gangen. Fordelen med sen påmelding er lave skuldre og gode unnskyldninger hvis det ikke går spesielt fort. I tillegg var dette det tredje løpet mitt på to uker, så planen var klar; jeg skulle løpe fort om det kjentes greit, men det viktigste var at dette skulle bli et feel-good løp.

Starten har gått og det har vel ikke blitt løpt mer enn noen hundre meter. Blodsmaks eneste deltaker kan skimtes litt bak og til venstre. (foto: Tommy Støa Ringsport.no)

Løpet går i den Nordvestlige delen av Nordmarka. Et område jeg ikke kjenner spesielt godt, men husket området fra i fjor som flott, det viste seg at jeg husket riktig. Og det beste var at bakkene ikke var så lange og  bratte som jeg husket de som.

I fjor åpnet jeg litt i hardeste laget og gikk på en aldri så liten smell rundt 15 km. Smellen og løpet i fjor kan du lese om her.

Start og mål ved Damtjern. Kjør forbi Sundvollen langs med Tyrifjorden og så opp på toppen. Tåka på bildet forsvant før start. Det var overskyet og 15 grader, med andre ord perfekte forhold for løping. (foto: Tommy Støa Ringsport.no)

I år var planen å løpe kontrollert i motbakkene så det skulle være noe krutt igjen til siste halvdel, men like viktig var å få en så positiv løpsopplevelse som mulig, og det får man best til uten sprekk.

Med bare 145 løpere på startstreken var det lett å finne plassen sin i feltet. De første kilometerne pleier å gi en indikasjon på hvordan løpet blir, kroppen kjentes grei ut,  det samme gjorde sko og bekleding. Dette var mitt første halvmaraton i Adidas Mana og med løpesinglet. Jeg var godt fornøyd med begge deler.

Første 5 km gikk på ca 22 minutter og vending, som er halvveis, ble passert rett under 46 min. Om løpsopplegget mitt hadde vært forsiktig nok til at første og andre halvdel gikk omtrent på samme tid ville jeg komme godt innenfor tiden fra i fjor. Jeg bestemte meg for å ikke fokusere mer enn nødvendig på sluttid, men først og fremst på løpingen og følelsen i beina.

Jeg klarte å holde trykket hele veien, tok igjen noen løpere og kjente at dette var i ferd med å bli et bra løp. Med en fartsøkning siste 2 km pluss sluttspurt siste 500 meter kom jeg i mål på 1.31.19. Mer enn tre minutter raskere enn i fjor, sjetteplass i pulja og 18.plass totalt. Men viktigere enn det; negativ splitt, nesten ingen negative tanker underveis, mange positive(!) og strålende fornøyd med eget løpsopplegg.

Sluttspurt! Det var nedoverbakke inn mot mål, noe som gjorde det lettere å løpe fort inn i mål, men også lettere å se ganske snål ut. Note to self: Ikke løp så fort at hodet blir presset bakover neste gang du ser en fotograf i løypa. (foto: Tommy Støa Ringsport.no)

Sammenlignet med 2011 så løp jeg hver eneste kilometer fortere i år, også de strekningene jeg bevisst tok det roligere,  så ting kan tyde på at både erfaringene fra i fjor og de 2100km jeg har løpt siden sist jeg deltok har hjulpet.

Nordmarka halvmaraton er et supert løp og det er plass til mange flere. Om du vurderer å løpe ett halvmaraton og trives bedre på grus enn på asfalt anbefaler jeg dette løpet på det varmeste.

Premier til alle. Ikke det at samboeren er veldig fornøyd med stadig nye og ikke alltid like lekre kaffekopper, men moro med en premie! (foto: Tommy Støa Ringsport.no)

Løypa, fart, puls og sånn finnes her:

Dette innlegget ble publisert i rapport, tips og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

En kommentar til Nordmarka halvmaraton 2012

  1. Ståle sier:

    Gratulerer med vel gjennomført ! Greit med litt «høyt» hode i slik fart :)

    -Løpe langt med et smil om munnen-

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *