Canyon Nerve AL 29 9.9 SL: Første titt & tur (med oppdateringer)

Ja, da har jeg handlet på postordre igjen! Denne gangen ble det en Canyon Nerve AL 29 9.9 SL, altså en terrengsykkel med kolossale hjul. Les videre for blant annet å se hvor flott pappeske den ble levert i, og hvordan det så ut på Trulsrunden i dag.

Her ser vi pappesken. «Bikeguard» kaller Canyon den.

Hans und Franz pakker syklene veldig godt, og samtidig er det enkelt å montere. Alle som kan åpne en dør klarer å «montere»: Sett i setepinnen (setet sitter allerede montert på pinnen), fest styret i stemmen (eventuelt «stemmet» – eller styrefremspringet eller bare «fremspringet») og sett på hjulene. Dekkene er ferdig pumpet opp, slå den.

Canyon sender med all dokumentasjon, inkludert to identiske Fox-bruksanvisninger: En til gaffel og en til bakdemper. I denne posen fant jeg også noen skiver som skulle brukes til montering av pedalene – selvsagt etter at pedalene var montert.

Man får også med dette raffe etuiet, som inneholder en fiffig momentnøkkel, pumpe til demperne og en tykk bruksansvisning på 10-15 språk, inkludert norsk. Den er godt illustrert og tar for seg alt fra hva som er bak og fram på sykkelen til nokså avansert mekking. Veldig, veldig bra.

Bakhjulet kom med denne artige pappesken over kassetten.

Under pappesken åpenbarte Verdens Største «Dork Disc» seg. Den var merket med Mavic, merkelig nok. Jean-Claude Baguette. Fjerningen av dette monsteret, ved hjelp av knipetang og tapetkniv, var det mest plundrete ved hele monteringen.

Her har mekkekongen montert styret (fire bolter) og er klar for flere utfordringer. Det inkluderte å flerre av de pinglete dekkene som fulgte med (Schwalbe Racing Ralph og Rocket Ron) og sette på ordentlige dekk: Maxxis Ardent 2.4 EXO.

Det obligatoriske «sofabildet», men denne gangen en artig vri med to stoler og utsikt. Og blitz rett i vinduet, sånn som det skal være.

Så dro jeg til skogs med sekken full av verktøy, bevæpnet med telefon og Instagram.

Først tok jeg bilde av den enorme samlingen av hendler på høyre side av styret:

Jøjes! Her er det gir, bremser og «CTD«-hendler for Fox-gaffel og Fox-bakdemper. Fox-dørhåndtaket justere gaffel og bakdemper samtidig. Jeg ville egentlig ikke ha «lockout», men nå har jeg det.

Den aller første turen var selvsagt en tur på parkeringsplassen, med finjustering av setehøyde og rotasjon av styret til korrekt posisjon. Så dro jeg mot Østmarkssetra for å gyve løs på Trulsrunden (finnes i mange variasjoner).

Jeg kom ca 1km på veien før jeg la merke til at jeg «sagget» ganske mye, og kanskje måtte justere det før jeg begynte på stiene. Derfor ble det en tur hjem for å hente den gjenglemte demperpumpen – det har jeg jo aldri hatt før, så rutinen sviktet/manglet.

To bilder fra ny mekkestopp på Østmarksetra P for å få orden på dempingen. Hvis jeg har skjønt riktig, skal det være ca 25% «sag». Her er jeg vel omtrent på sporet?

Fox har en fin, og trolig idiotsikker, app for å stille inn demperne, men siden Canyon har fått spesiallaget 110mm-versjoner av både gaffel og bakdemper, fungerer den ikke. Også jeg som hadde installert appen på forhånd og alt mulig!

Jeg pumpet til jeg hadde røffly 25% «sag», og etterhvertpå turen skrudde jeg meg til sånn passe «rebound» på gaffelen.

Og vi er i gang! Det er bart og sånn passe tørt/vått, og stort sett superbe sykkelforhold på Trulsrunden nå. Litt vått her og der, men så å si ikke snø.  Jeg bar sykkelen 3-4 steder for å ikke lage gjørme-o-rama.  Jeg syklet i shorts. Det er bare å komme seg ut!

Dette var min første tur på 29″, og det gikk særs bra. Overgangen fra 2003 Turner 5 Spot (2013-modell her) med 26″ hjul, 140mm gaffel og ca 130mm bak gikk problemfritt. Forståsegpåerne som hadde sagt at 110mm garantert ville fungere knallbra til (tuklete) stisyling hadde rett. Heldigvis – var relativt spent! Sykkelen er kvikk, til tross for kolossale hjul, og til min type sykling virker 110mm midt i blinken.

Sykkelen virker ikke høy i front, selv ikke ved bratt klatring. Det sitter en 5(?) mm ring på styrerøret, så det er mulig å senke litt. Eventuelt bytte eller snu stemmen. Uaktuelt for meg.

Det virker som klatring går en litt lettere med 29″: Bedre grep og lettere rulling over røtter og småtterier. Nedover ruller det selvsagt også bedre over ujevnheter, men om det er revolusjon kan diskuteres. Og det gjør det, selvsagt: 29″ er kjedelig!

For meg på 187cm virker 29″ veldig bra, og jeg synes ikke sykkelen var treg, dorsk, kjedelig eller noe i den retningen. Men den er tregere enn landeveissykkelen.

Jeg brukte til og med dørhåndtaket for CTD-innstillingen et par ganger, selv om den kommer til å stå på T så å si alltid.

Avid Elixir 7-bremsene overbeviste. Jeg hadde hørt at de var så-som-så, men synes de er topp. Veldig gode hendler, super modulasjon og topp bremsekraft. Det er 180mm skiver foran og bak. Pinkbike har testet Elixir 7:

Shimano has the lead in sheer power, but the Elixir 7’s have much more modulation and lever feel. The result is an easier to control brake system that lets you get the most out of the traction provided by your tires, a trait that we’d choose over out and out power any day. When talking ergonomics the Elixir’s take the win, hands down. Their lever shape and geometry is second to none in this category.

Dette var første turen min på en sykkel med «clutchgir«, som hindrer sleng på kjedet. Det gjør sykkelen nesten lydløs, og selv singlespeedpurister bør bli imponert. Fint og frese gjennom partier med mye røtter og stein og (nesten) bare høre skogens ro.

Jeg var forberedt på litt mekking på første tur, men slapp unna med:

  • Finjustering av setehøyde og styrevinkel (opp ned, ikke sideveis).
  • Justering av dempere: Pumpet luft, justerte retur.
  • Stramming av styrelageret. Hans und Franz hadde vært litt slappe, og det var bittelitt slark, som kunne kjennes og såvidt høres ved større påkjenninger.

Gjenstående mekking:

  • Fikse så hurtigkoblingen foran ikke peker rett fram, ved å rotere dingsen på andre siden.
  • Tilsvarende bak.
  • Kanskje slangeløst.
  • Reparere og bytte småtterier fortløpende etter hvert som normal bruk/kløning krever det.

Sykkelen veier 13,0 (eller av og til 13.1) kg med XTR 980-pedaler og Maxxis Ardent 2.4 EXO med slanger (kanskje det blir slangeløst etterhvert?) Sykkelen er ikke spesielt lett (se bildet), men virker ganske spretten og fin. Den oppgitte vekten på 11.6kg gadd jeg ikke sjekke. Jeg vil mye heller ha en solid sykkel som fungerer enn en lett, skjør sykkel som krever mye TLC.

Her er det normalt masse våte steiner og litt vrient å komme seg ned, men ikke i dag. Det er forståelig at folk som bekrefter middelmådigheten sin via Strava ønsker en egen kategori for vintersykling. Selv bruker jeg Strava mest for å se hvor i granskauen jeg har syklet – «Jøss, var vi der?!»

Her har jeg syklet ned den nokså bratte steinknausen, og det tror jeg er første gang. Helt utrolig at jeg alltid(?) har valgt den kjedelige biten med røtter på venstre side i stedet. Noen sykler kanskje også opp her? Det må prøves når det er litt tørrere. Morsomt å teste nye ting med ny sykkel, og føle at jeg har full kontroll (i hvert fall like mye som før) selv på første tur.

Sånn ser sykkelen ut etter ca 3 timer i skogen, og 4 minutter spyling med hageslangen. Legg merke til fotografens manglende evne til å holde kameraet i vater.

Nok et bilde av kommandosentralen med dørhåndtak.

Ja, det er opplegg for intern kabelføring for de som vil ha demperpinne.

Konklusjon: Knallfornøyd! Sykkelen koster ca 25.000kr ferdig levert (billigere varianter finnes), og det er et veldig godt kjøp. Alle delene er tipp-topp, og hele sykkelen føles veldig riktig.

Canyons 26-tommers Nerve har gjort det veldig bra i mange tester, og blitt «trailbike of the year»,  osv. Denne første 29-tommeren har tilsvarende potensiale. 110mm vandring fungerer som sagt veldig bra, og selv om jeg trodde jeg trengte 140mm (f.eks. Cube Stereo Super HPC 140 SL, til ca 15.000kr mer), gjør jeg det ikke. Canyon Nerve AL 29 9.9 SL er en supersykkel til «teknisk og tuklete» sti – og rask!

Her er dagens variant av Trulsrunden:

Forresten: I bakgrunnen på det øverste bildet, langt der nede i byen, satt det garantert noen på spinning. Dette er morsommere:

20130430-000207.jpg

Oppdatering etter fire turer (på fire dager)

Nå er det fire dager siden sykkelen ble levert, og jeg har vært på tur hver dag. Dette er jo ikke noen omfattende test, men jeg lette overalt etter informasjon og bilder før min sykkel ble levert, så kanskje andre synes dette er interessant?

Uansett: Sykkelen er topp. Den er morsommere enn Turner 5 Spot-en var (og også 10 år nyere, men-men), og nå har jeg vent meg til at forhjulet treffer ting noen få cm før 26″-hjulet gjorde, og jeg er blitt vant til litt annen vektfordeling og kan nappe opp forhjulet akkurat som før. De kolossale hjulene ruller lettere over småtterier, men de flater ikke ut skogen så veldig. Det er minst like morsomt mye kjedeligere å sykle på sti som før!

Siden sist har jeg kjørt rett i et tre og bøyd Fox-dørhåndtaket, bøyd det tilbake, vinklet bremsehendlene litt mer, og slitt litt av kantene på det åpenbart svært lite holdbare setet. Har noen et Titec Ithys Gove å selge? De sluttet å lage dem i 2007.

Canyone har tydligvis peiling griseflaks, for geometri, demping og rammen generelt fungerer kanonbra. Til tross for kolossale hjul virker sykkelen kjapp, det er lett å få god flyt, enkelt å komme seg opp/ned/rundt steiner/røtter/etc, og 110mm holder i lange baner. Det er ingen merkbar gynging ved tråkking, selv på letteste gir (som jeg selvsagt bare testet i forskningsøyemed). Ingen merkeligheter ved bremsing heller.

Nedenfor er noen bilder fra turene (mest Instagram: chrlov):

opp

På vei opp en liten knekk på «Rollercoaster», som vel er en del av Trulsrunden? Her sykler man først ned en kort og oversiktlig, men bratt og barnåldekket sti, over en liten knaus og ned i en slags grop – før man skal opp denne lille kanten. Alle har vel vært der og vet nøyaktig hvor det er. Det gikk fint med 26″ og går minst like fint med 29″. Legg gjerne merke til at jeg syklet så ekstremt raskt at kameraet ikke klarte å fryse bevegelsene – og at forhjulet er laaangt over bakken. Foto: Gaute Havik.

knekk

Her er en liten steinkant på Brannfjell som jeg plundret en del med på Turneren i fjor. Jeg prøvde kanskje 10 ganger før den satt. Med Nerven gikk det på 2. forsøk, og på det første hadde jeg for lett gir. Sannsynligvis er det alderen og all den tekniske landeveissyklingen som har hjulpet. Steinen har jeg alltid med i sekken i tilfelle jeg skal nerde med bilder som dette.

trulsrunden

Dette vet alle terrengsyklister i Oslo hvor er.

inspection

På tur med kvalitetsgjengen, akkurat som i forrige årtusen. Jovialt! Her blir Nerven inspisert og godkjent.

solnedgang

Nerve i solnedgang. Det blir det garantert mer av.

Oppdatering nr. 2: Testvinner

Tyske Mountain Bike testet tolv 29-tommere i aprilnummeret, og sier:

  • Excellent equipment
  • Extremely versatile
  • Light, agile and nippy
  • Superb shock absorption from the rear triangle

Grand Voyage – Mountain BIKE magazine tested 12 29er full suspension tourers in the 3000 Euro price category. The new Canyon AL 29 9.9 SL celebrated a dream debut by scooping the overall test victory!

[…]

Verdict: A dream debut! The Nerve displays the character of a nippy and sturdy trail bandit whilst at the same time being a lightweight that’s suitable for marathons. 

Oppdatering 2,5: 5,5 av 6 stjerner i «What Mountain Bike»

Britene i «What Mountain Bike» er også godt fornøyde:

A well-balanced, superbly-equipped XC/trail bargain – if you don’t mind it just turning up half-built in a box.

http://www.bikeradar.com/mtb/gear/category/bikes/mountain/full-suspension/product/review-canyon-nerve-al-29-99-13-47268

Oppdatering 3

Her er noen eksempler på stisykling denne sykkelen fungerer tipp-topp til: Fine sykkelforhold i Oslomarka nå. F.eks:

wpid6830-lillo.jpg
Foto: Terje S. R. Mork.

Oppdatering 4: Nye ting!

Noe av det viktigste for en terrengsyklist er det konstante jaget etter et eller annet nytt. Det er alltid noe som kan byttes ut med noe nyere, finere, lettere, noe som virker litt bedre, osv.

På ganske nøyaktig en måned har sykkelen gått fra dette:

Til dette:

canyon-6

Hva er nytt? Jo, her er mer detaljer enn du trenger (men så gøy, da):

Tror det var alt, faktisk. De er veldig bra disse ferdigsyklene!

I følge Ole er forresten felgene laget av «karbonfiber utvunnet av brent babysel». Da  det være bra.

Vekten er 12,35 kg. Betydelig lettere enn syklisten.

Her er enda noen bilder:

canyon-1 canyon-2 canyon-3 canyon-4 canyon-5  canyon-7

Flere som har byttet ut en del eller to?

Oppdatering: Test hos Happy MTB

Det finns så klart cyklar som är lättare för mer race eller bastantare för mer aggressiv cykling men Nerve AL 29 plockar poäng från båda lägren. Den gör det så bra att bortsett från några små detaljer så börjar en 110 mm 29er i min värld att närma sig bilden av den perfekta allt i allo cykeln.

http://happymtb.org/2013/05/28/canyon-nerve-al-29-gran-turismo-for-skogen/

Oppdatering (som om noen bryr seg..): Nytt styre!

thomson

730cm med nydelig Thomson-karbonstyre er på plass. Gidder jeg å kappe styrerøret så det holder med én skive over stemmen (styrefremspringet)? Nja..

 

Dette innlegget ble publisert i rapport og merket med , , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

47 svar til Canyon Nerve AL 29 9.9 SL: Første titt & tur (med oppdateringer)

  1. Flott sykkel! Gratulerer, og vel overstått ventetid!

    Tør jeg lansere det norske ordet «fremspring»?

  2. Hallvard sier:

    Pent.

  3. Simen sier:

    Flott sykkel!

    Du vet at dork disc kan fjernes svært enkelt ved å ta av kassett? ;)

    • Blodsmak sier:

      Takk!

      Joda, men da måtte jeg uansett ha klippet den i stykker etterpå. Dessuten har jeg ikke somlet meg til å ordne overgang fra Shimano-kassett-dings til momentnøkkel.

  4. Mokolotivet sier:

    Hvordan føles tråkket? Er den tråkkeffektiv, eller gynger den?

    • Blodsmak sier:

      Tråkket er topp. Super i klatringer. Merker ingen gynging, selv ikke i letteste gir og dempere på «T». Virker som Canyon har fått det til. Ikke merkbar gynging på asfalt heller, men den virker jo likevel mer kontant med dempere på «C».

  5. Jostein sier:

    Veldig bra skrevet! Ser ut som en sykkel du kan kjede deg mye med :)

    • Blodsmak sier:

      Takk! Jeg lette en del etter tester/omtaler etter at jeg bestilte i januar, så forhåpentligvis er dette interessant for noen. Og: Ja, jeg har planer om å kjede meg mye i sommer.

  6. Magnus sier:

    Hvor lang leveringstid var det på sykkelen? Våknet til 15 cm snø på Geilo i dag, men hadde vært digg med ny sykkel snarest!

  7. Den samme skjeneplata sitter montert som standard på Mavic landeveishjul også. Tenk deg den styggedommen i lett samspill med en 11-23-kassett :-/

    • Blodsmak sier:

      Det er vel sånn det blir når idioter går til sak når de skader seg pga egen udugelighet. Regner med at den ruver majestetisk innenfor 23T!

  8. Mokolotivet sier:

    Takker for svar. Selv står jeg mellom sykkelen din, Niner RIP9 og Turner Sultan. Så alle avklaringer er til god hjelp :)

  9. Henrik sier:

    Väldigt informativ (och kul) artikel du skrivit. Fick min Nerve levererad i mitten av april, men har fortfarande inte tagit premiärturen. Efter att ha läst detta blev jag plötsligt väldigt sugen på att cykla i skog!

    • Blodsmak sier:

      Takk! Men har du hatt sykkelen stående i en måned uten å sykle? Det er jo helt villt!

      • Henrik sier:

        Ja, inte sant? Men den förhöjer trivseln i rummet där den står! Har cyklat landsväg istället, eftersom det har varit så blött i skogen, men nu är det hög tid att pröva den!

  10. Daniel sier:

    Hello! I write from Spain, sorry I can not speak Norwegian, so I do it in English.

    I have a Canyon Nerve al 9.9 sl as yours from week 15.
    I must admit I guessed changing the covers because I was unable to seal the Racing Ralph thing if I could with the Rocket.

    I must admit I’m in love with the SLR hehe.

    I’m thinking about changing the post by KCNC pro lite to start losing weight the bike.

    What weight you currently have?

    Thank you very much and enjoy the bike

    By the way, beautiful landscapes. That envy!

    Muchas gracias desde España ;)

    • Blodsmak sier:

      Wow, España!

      The Norwegian landscape is quite nice, but so is Spain’s! I know several people who have been to multiple trips to the Sierra Nevadas, and organizers like Freeride Spain. Always nice with something different.

      The weight as in the latest pictures is 12.35 kg (I just checked). It’s built to be solid, not light, and require only a minimum of service, but I guess the weight is not too bad.

      Enjoy riding your Nerve in Spain!

  11. RLS sier:

    Har samme sykkel og har vridd meg i smerte over ulingen fra Avid’ene. Gi tilbakemelding, så snart du har en oppdatering!

  12. Den lockout-bryteren er så svær at man skulle tro at den i det minste burde brukes til å fyre av et par krysserraketter eller åpne soltaket på Ernst Blofeldts hemmelige vulkankrater-skjulested! :D

    • Blodsmak sier:

      Den ruver bra, ja! Nå har jeg begynt å bruk den litt mer, og den har hittil aldri vært i veien. Den ser noldus ut, men fungerer bra. Hvis man liker denslags.

  13. AdY sier:

    Fina uppgraderingar!

    jag är sugen på lite tuffare däck. är du nöjd med Ardent?

    Återkom gärna om hur de nya skivorna funkar. jag är trött på gnisslet!

    jag kommer till Norge och cyklar Jotunheimern om några veckor (fast inte på Nerven..).

    • Blodsmak sier:

      Ja, Ardent funker bra for meg – anbefales!

      Shimano-skivene virker også bra, jeg synes det er mindre piping nå. Det er fortsatt mye lyd når det er vått, men ikke mer enn normalt. Jeg har kjøpt organiske bremseklosser i tilfelle jeg synes det fortsatt er for mye lyd, men har ikke planer om å bytte ennå.

  14. Ole Bjarne Mogård sier:

    Flotte bilder og tekst du har her. Kjøpte 8.9-versjonen og har hatt mye glede av den i sommer.
    Du skriver en plass at dempinga er spesiallagede 110mm-versjoner. Er det det? Har også lest en plass at det er modifiserte 120mm. Kan det i så fall gå an å gjøre om sykkelen til en 120-rigg? Ikke sikker på behovet, men hadde vært greit å vite:-)

    • Christian sier:

      Takk-takk! Det høres jo sannsynlig ut at gaffelen er 120mm som de har trikset litt med, men det vet jeg ingenting om, dessverre. Uansett er det lite å gjøre med bakdemperen, og da blir jo balansen i sykkelen en annen. Jeg hadde «for lang» gaffel på Turner 5 Spot før, og selv om jeg synes det fungerte, ville nok Dave Turner rotert i graven hvis han hadde visst (og hvis han hadde vært død).

  15. Javier Gutierrez sier:

    Great review amigo.

    May I ask you a question?
    The seat post diameter?

  16. Noblefart sier:

    Fantastisk!

  17. Zoltan Szikszai sier:

    Hi, nice review, even nicer bike, especially after the modifications..
    May I ask you that what frame size do you use? I assume that it is an L (19″), but I am not sure. I’m planning to order a similar bike in the near future, and I’m 182 tall, a few cm lower than you, and the size advisor app on the Canyon website suggests me to order an «M». Which sounds a bit small, compared to my old Kona hardtail, except the standover height, which is significantly higher in case of the Nerve (Kona 782 mmNerve M 802Nerve L 820). I’m a bit confused, even if the comparison is a bit false, because it is hard to compare a 26″ hardtail and a 29er…

    How about the stand over in case of you, is it comfortable, is there enough reserve for you (If my assumption is correct, and If you really use a size L), or is it tight?

    Thank you in advance
    Zoltan

    • Blodsmak sier:

      Hi, Zoltan!

      Mine is size L. I had a 19″ Kona Kula back in the previous millenium, if that helps. I have also had a size L Turner 5 Spot, and have a 58cm Cannondale SuperSix road bike (and a 56cm Cannondale CX). My inseam is 88-89cm, arm length is 70cm and torso length 69cm (from some old notes, but I assume I have not shrunk). Hopefully this gives some idea.

      Standover is not a problem at all, as the top tube really isn’t that high. I have more clearance than on other bikes, and I have never been close to you-know-what due to low standover.

  18. Zoltan Szikszai sier:

    Wow, thanks for the lightning quick response!:-)
    Actually I also use a Kona Kula Supreme, which is 19″ , which is perfect for me (and I have a 56 cm Colnago Dream, which is a bit small), so thanks, you helped a lot…

    If I compare the sizes, the top tube length (which I consider as the most important parameter) is ~9mm longer on Canyon (L), but it is equipped with a 90 mm stem and I use a 100 mm on the Kona, so it is the same size, (the size M Canyon is 16 mm shorter, which is definitely too short), and the seat tube length is also identical. My inseam is around 85-86, so I still have a few cm clearance until cracking the nuts…:-) Maybe I’m just on the limit, that’s why the plugin offers me the smaller one, just for sure, but I have read about bad experiences about the Canyon’s size calculator, so I won’t believe what it says.

    I think I will give the Size L a try, many thanks for your help. I can’t wait for the first testride on it.

    • Blodsmak sier:

      Hi again! Yes, it sounds like you should go for L. I agree that TT length is the most important, and it seems the 9mm and 90/100mm stems cancel each other out. 16mm shorter TT would definitely be noticeable, and probably too short. Funny that you actually have a 19″ Kula! Good luck with your new Nerve!

  19. Tilbaketråkk: Topp 13 på blodsmak.no i 2013 | Blodsmak

  20. vegard sier:

    Hei.

    Hvilken størrelse er de på sykkelen din?
    Jeg er 182cm høy og lurer litt på hva som er best størrelse for meg.
    Tror jeg ligger å vipper mellom M og L.
    Hva tror du er best?

  21. Einar sier:

    Heisann,
    Takk for utfyllende og glimrende beskrivelse. Veldig nyttig for oss som sikler på en lignende tohjuling.
    Begynner å bli en stund siden du kjøpte sykkelen. Men har demperene fungert tilfredsstillende, eller har du savnet mer vandring i forbindelse med teknisk krevende stikjøring?
    Selv om dette er en stimaskin, hva tenker du om muligheten for også å ta den med på Birkebeinerrittet og fortsatt ha en teoretisk sjanse til å ta merket?

    • Christian sier:

      Alt har fungert perfekt. Har ikke savnet mer vandring. Jeg siklet litt på Spectral pga mer vandring, men 110mm holder bra for meg, og jeg kjenner et par Spectral-eiere som synes sykelen er litt (og bare litt) treg/dorsk av og til. Det er ikke noe problem med Nerve. På Birken kan kan sykler med alt fra DBS Kombi Lux og opp, og med passende dekk og «Climb / Trail / Descend»-dørhåndtaket fast i «Climb» burde det gå helt utmerket. Men Birken er nok best på CX, og det e rvel derfor de har forbudt bukkestyre.

  22. Einar sier:

    Oppfølgingsspørsmål;
    Oppdaget nå at du har testet 9.9 SL. Må innrømme at det nærmeste jeg finner på Canyon sine nettsider er 9.9 AL.
    Hva er forskjellen?

  23. GR sier:

    Hei,
    Hvordan er det med tråkket og akselrasjonen? Føles den kvikk og responsiv når man drar på litt, eller forsvinner mye av kraften i form av «gynging»?

Svar på AdYAvbryt svar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.