OnroadFinnmark 2014: Odd Levy Harjo (og Blodsmak Sportsklubb) var der

04Jeg har i mange (kanskje 2) år lekt med tanken på å sykle Finnmark rundt å ta ruten Skaidi-Lakselv-Karasjok-Masi og tilbake til Alta. Hele tiden (begge gangene) har tanken ikke blitt realisert pga. mangel på følgebil og logistikk (fysiske forutsetninger som f.eks. trening og kondisjon).

Da gjengen bak OffroadFinnmark lanserte OnroadFinnmark var det samme rute, bare motsatt vei, var det ingen unnskyldninger, men bare å melde seg på.

Ruten var altså Alta-Masi-Suossjavvre-Karasjok-Lakselv-Olderfjord-Skaidi-Alta. Med en rute som er 444 kilometer lang, med stort sett gode veier, muligheter for uendelige/øde strekninger, masse mygg og insekter var det bare å starte å glede seg (begynne å trene).

Offroadfinnmark er forresten et terrengritt som kjøres i to distanser, du kan velge mellom 300 eller 700 kilometer vidde-eventyr. Alle deltagere ”trackes” slik at alle kan følge med via web. Rittet går i majestetisk terreng på Finnmarksvidda i juli/august.

For å være sikker på formtopp fulgte jeg den gode oppskriften med 14 dagers hvile (med «all inclusive» i sykkellandet Tyrkia) rett før rittet – i ettertid kanskje ikke det lureste. 14 dager slaraffenliv (hvile seg i form) med bare morgenjogg i Tyrkia ble ikke akkurat optimal opplading.

En sommergjest og sønnen hans ofret seg som sjåfør på følgebil og motivator. Planen var at han skulle følge meg den første delen til Lakselv, der ble han møtt av sportsdirektør (samboer Monica) som overtok følgebil slik at sommergjesten kunne frese til Alta og forberede målgang og restitusjonsdrikk.

Siden jeg ikke har syklet så langt før, ikke er god til å mekke (hater å mekke/fikling med skruer og slikt) og hadde god plass i følgebil ble følgende med:

  • En ekstra, komplett sykkel
  • Komplette hjulsett
  • Dekk
  • Slanger
  • Pumper
  • Ulikt verktøy
  • Olje og teflonspray
  • Ferdigsmurte brødskiver med servelat (visstnok noe av det bedre å få i seg på langtur)
  • Energibarer med ulike smaker
  • Gummigodt
  • Gelpakker
  • Sjokolader
  • Korte hansker
  • Lange hansker
  • Regntrekk
  • Ekstra skotrekk
  • Ekstra jakke
  • Kort trøye (ikke bruk for denne)
  • Lang trøye
  • Sokker
  • Verktøy
  • Pumpe
  • Batteri til GPS
  • Ekstra batteri til mobil
  • Altaposten for fredag og lørdag (til mannskap i følgebil)
  • iPad til de i følgebil

Listen over er ganske lang, den observante leser finner kanskje ut at det det eneste som ikke kunne erstattes var altså meg oppå sykkelen!

01Utsnitt fra følgebil til makkere rundt Finnmark.

Etter registrering der telefoner ble oppgradert og tracking sjekket slik at alle i hele verden med tilgang til interwebben kunne følge med på strabasene bar det hjem for å forsøke å hvile litt til, samt gjøre unna den siste rest av gruing. Hva i all verden hadde jeg meldt meg på? I mangel på trening hadde jeg visualisert alle bakker og strekninger, sett for meg hvor jeg skulle trykke på og hvor fort jeg skulle sykle. Min interne plan var å sykle for å nå et snitt på 25 km/t. Ville jeg klare det?

Med sportsdrikk blandet i store kanner og ellers de siste tingene i bilen, bilen merket, bar det opp til sentrum der starten gikk et minutt over midnatt.

02Ved starten. Trøtt? Skeptisk? Spent? Jepp, alle deler.

Opp Kløfta kom jeg i snakk med to karer fra Skjervøy og en dame fra Kirkenes, vi bestemte oss for å sette opp tempoet noe (det gikk seeeeeeeeeeint opp Kløfta), siden vi hadde unnagjort 30 av 444 kilometer følte vi at vi hadde god kontroll og økte tempoet mot Masi.

Offroad FinnmarkOppe på fjellet holdt vi et greit tempo opp mot Masi, damen fra Kirkenes takket for seg etter Masi for å vente på en senere gruppe.

Sykling på vidda kan sikkert være en ganske kjedelig affære, men vi hadde heldigvis ganske bra vær og nådde Karasjok i halv åtte tiden lørdags morgen og da var jeg optimistisk på å komme i mål på en høvelig tid men ville jeg nå hjem til kvalifisering for Formel 1 i England, ville jeg rekke litt Tour De France på TV? Hvordan ville restitusjonsdrikken smake? Motivasjonen ble etter hvert ganske sterk for å komme meg hjem.

04Vi merket ikke noe til mygg, men støtteapparatet ble hardt angrepet av mygg – det kunne vi se på hopping og veiving med armer når vi passerte underveis.

Kilometerene ble til mil og vi nærmet oss Lakselv. Vi varslet støtteapparatet om at vi kom til å trenge diverse piller og salver i Lakselv, både jeg og en annen på laget hadde vondt her og der.

05Ved stopp i Lakselv. Sjekk bein og kroppsholdning!

Ut Porsangerfjorden gikk det radig videre. Kilometrene gikk unna, og vi tok igjen flere ryttere. Jeg begynte etter Billefjord å bli sliten og kjente vondter i et kne som er plagsomt.

06Vi stoppet i Olderfjord for å få på lettere klær, i iveren etter å nå igjen en som lå foran oss spiste jeg antagelig ikke nok/rett mat.

Vi tok igjen rytteren på tur til Skaidi der det var 5 minutter obligatorisk stopp. Etter noen flere piller, sjokolade, brød og gummigodt var vi klare (om vi kan ta i bruk så sterke ord) til siste etappen.

07Hele siste strekket gikk i sirup, konstant og sterk motvind gjorde dette til en skikkelig anstrengelse. Langs veien inn til Alta sto mennesker å heiet, de hadde fulgt med på trackingen på web-siden. Skikkelig trivelig, men jeg er ikke sikker på om jeg klarte å smile eller hilse – det gjorde vondt overalt; sitte gjorde vondt, stå å trå gjorde vondt, ingen stillinger var noe behagelig i det hele tatt.

Vi kom omsider til mål – vi tre som hadde syklet sammen helt siden starten. Vi fikk tiden 16 timer og 50 minutter som gir et snitt på 26,5 km/t.

Mine turkamerater hadde nok valgt en annen opplading med trening i stedenfor hvile – de hadde nok kunne syklet fortere uten meg på laget, all ære og takk til dem – på den andre siden: hadde de klart å sykle uten å sprekke dersom jeg ikke hadde vært med som fartsbegrensning – slike ting får vi aldri vite, en kan bare spekulere.

Offroad FinnmarkFornøyde gutter etter gjennomført ritt (den minste er heiamannskap).

Det var en knakende fin tur, den kan trygt anbefales dersom du har en helg til over. Resultatene? Ikke middelmådig, først i min klasse (deltager 510, mine turkamerater hadde deltagernummer 570 og 571): http://offroadfinnmark.no/resultatservice/

Alt er selvfølgelig behørig logget: http://www.strava.com/activities/161997256

Odd Levy Harjo

 

 

 

 

 

Dette innlegget ble publisert i rapport og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

3 svar til OnroadFinnmark 2014: Odd Levy Harjo (og Blodsmak Sportsklubb) var der

  1. Kjetil sier:

    Strålende referat! Trivelig å se bilder fra egnen der jeg tråkket rundt i kongens klær for en 20 års tid siden. Bein- og kroppsholdningen din under stoppet i Lakseby er _episk_ og ligner ikke så lite på det vi dengang kalte «natostillingen». Målet med den var å stå helt stille uten at nen del av kroppen skulle komme i kontakt med innsiden av den søkkvåte, iskalte uniformen man hadde på seg.

    Gratulerer med knall gjennomført ritt!

  2. Conny sier:

    Takk for din beretning. Artig å lese :-)

Svar på ConnyAvbryt svar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.