Forberedelser til Råskinnet

På lørdag er det Råskinnet, en 8 kilometer lang fest med – har jeg hørt – løping i myr, delvis svømming i islagt vann, og generelt høy puls gjennom hele festen. Forbereldelsene mine har vært følgende:

  • Litt over 800km langrenn i løpet av vinteren (men ikke 1000km, som planlagt, mulig det kommer en forklaring på dette snart) og en ferie treningsleir på Gran Canaria med 242km sykling (det blir jo 1000 til sammen!).
  • En særs rolig påske preget av ro og hvile (se over), med kun et absolutt minimum av langrenn (og desto mer vin og eggeformet marsipan med sjokoladetrekk).
  • Montering av værhane på hytteuthus.
  • Stryrketreningsprogram (utført én gang i påsken, og ingen ganger ellers).
  • Noen turer på terrengsykkel, siden det er superbe forhold: Knusktørt!
  • Innkjøp av gummiski, så jeg slipper å kaste bort mer av livet mitt på klister.
  • Viktig: Kun én løpetur i løpet av siste 12 måneder, for å unngå å bli overtrent. Løpeturen ble foretatt 15. juli 2010, og kan studeres i detalj på Garmin Connect (det var på denne turen jeg punkterte Nike Air-skoene mine).

Her er noen stemningsbilder fra oppkjøringen:


Kosthold er uhyre viktig, og sluntrer man unna, får det raskt store konsekvenser. Her ser vi alle de fire matgruppene: Argentisk pølse, fransk pølse, italiensk pølse og bacon.


Mange synes klisterføre er noe av det beste her i verden, og kan nesten ikke få nok av det seige klisset. Dette bildet er av skiene til en klisterentusiast som nettopp har labbet over et av mange partier preget av snømangel. Jeg vet ikke om det kommer ordentlig fram på bildet, men det har festet seg litt rusk i festesonen.


Her er mine splitter nye gummiski: Ikke et rusk å se! Og preppingen gjøres med sandpapir! Fantastisk. (Skiene er vel strengt tatt to år gamle, men de har stått i butikk, eller på lager, hele tiden, og er sånn sett temmelig nye – og jeg gjorde et kupp, tror jeg).


Cross training: Montering av værhane.


Innprikking av formtopp (med luftgevær).


Sykling der ute i terrenget. Dette stillbildet tok jeg meg det splitter nye GoPro Hero HD videokameraet mitt. Jeg tok også en rekke andre bilder, faktisk så å si hver gang jeg skulle til å sykle noe interessant, eller når jeg nettopp hadde syklet noe interessant. Artige bilder av trær og knær.

Når det gjelder hviling før konkurranse, har jeg god erfaring med dette fra tidligere, også i forbindelse med løping. De siste fire ukene før Oslo Maraton i 2005 løp jeg ikke en meter, og var sånn sett veldig godt uthvilt og «i slaget» da jeg endelig skulle løpe litt. Den gang løp jeg for laget «Fernet Branca», ikke Blodsmak, og tiden ble 1:43:39 (oppdatering: mulig dette var halvmaraton). Jeg håper å forbedre denne under Råskinnet.

Det eneste som gjenstår nå, i tillegg til å hvile litt mer, er å finne et passende antrekk for lørdagens festivitas – og selvsagt å knyte skoene ekstra godt.

Pluss et par turer til på terrengsykkel, siden det er superbe forhold.

Dette innlegget ble publisert i ymse og merket med , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

4 svar til Forberedelser til Råskinnet

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.