Oslo – Nevlunghavn (og vel så det): 211km

Pinsehelg og superb værmelding: Perfekt anledning for avspasering fredag og sykling til hytta jeg var invitert til ved Nevlunghavn. Jeg startet litt etter 09, syklet litt over 211km, og brukte over 9 timer. Her er en ørliten rapport med noen bilder.


Ruta gikk nøyaktig her, og siden det var så bra vær, tok jeg omveien rundt Hurumlandet også:

Turen begynte bra, med pers på «reTour de Finans» (ble ganske sliten etter gangbroen) og den grusomme knekkeren «Slemmestadåsen (fra nord)» (ble ganske sliten med en gang jeg så bakken).

Bortsett fra veldig ufornuftig innsats disse stedene gikk turen i respektabelt sightseeingtempo. Jeg hadde hele dagen, ingen som maste, og ingenting jeg skulle rekke.

Da passet det jo bra å inkludere hele Hurumlandet, med Tofte som en slags prikk over i-en, og en god del vei som så omtrent sånn ut:

Men! Hurumlandet er ikke flatt, og bakker som dette er seige uansett vær:

Heldigvis er det skikkelig fine etapper også, som her:

Omsider kommer man «tilbake» på 289, veien man kunne valgt som en snarvei i stedet for Hurumlandet-omveien, og jeg var veldig glad for å se dette skiltet:

Omvei, illustrert:

Jeg ante ikke at det var oppoverbakker før fergeleiet ved Svelvik, og i siste kneika gikk jeg helt tom. Det fristet å legge seg ned i veikanten og hvile litt, men så fikk jeg øye på Matkroken, og gikk øyeblikkelig til innkjøp av et lett mellommåltid:

Etter ca 4 høydemeter til, begynte nedoverbakkene til Svelvik, og den komisk korte fergeturen:

På begge sider av sundet er det lagt opp til noen ekstremt korte kommunespurter. Her er Svelvik-siden:

Fergen i all sin prakt:

Etter dette tok jeg visst ikke så mange bilder, før det nærmet seg Holmestrand. Jeg husker det var veiarbeid og at asfalten var skrapt bort i ca 5km og at det ristet bra, men utover det var det vel ingenting å merke seg spesielt. Jeg syklet tydeligvis en del på gang- og sykkelvei:

I Holmestrand var jeg nesten nede på pre-mellommåltid-nivå igjen (suuulten!), og bestemte meg for å spise en skikkelig lunsj. Eller middag. Det ble pepperbiff på Havnekroa. Veldig godt!

Etter den herlige lunsjmiddagen, til over 300kr – heia Norge, syklet jeg meg øyeblikkelig bort og måtte sjekke telefonen en rekke ganger for å komme meg på vei 314 i riktig retning (nedover mot venstre):

Litt senere var jeg på plass på FV755, som er en perle, og som jeg tok en del bilder av:


FV755 varer ikke evig, så etter hvert måtte jeg over på RV35, og dele plassen med en del trafikk (som ikke er med på dette bildet):

Fra Larvik tok jeg 302 mot Helgeroa, og fikk med meg en seig bakke – helt unødvendig. Det er sannsynligvis lettere og finere å velge 301 fra Larvik, selv om den ser lenger ut pga «buen».

Jeg begynte nå å bli såpass sliten at jeg klarte å feilnavigere meg inn på noen grusveier, og virkelig fikk ristet de siste kreftene ut av skrotten:

Vel fremme på hytta fant jeg ut at de andre ikke hadde spist for lenge siden (som jeg trodde), men hadde ventet med middagen. Hyggelig! Grillorama passet bra:

Neste dag ble viet til restitusjon på Bramskjærene:

Hele turen er selvsagt på Strava, og også på Garmin Connect der man kan laste ned ruten («course»).

Forresten: Jeg varmet opp med å sykle 101km til kl 23 kvelden før, og det kan ha gjort turen litt tyngre.

Dette innlegget ble publisert i rapport og merket med , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

7 svar til Oslo – Nevlunghavn (og vel så det): 211km

  1. Tilbaketråkk: Oslo – Nevlunghavn, på Norges nasjonaldag (mimring) | Blodsmak

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.