Det kommer en tid i livet til landeveissyklisten når bremseklossene er utslitt. Dette skjer gjerne etter en lengre tur i øsende regnvær, der man bremser og bremser uten den store effekten. Da blir det mekking.
Som lønnsarbeider med begrenset inntekt, er det viktig å unngå «bruk og kast». Det gjøres effektivt ved å bruke, bruke og bruke inntil det er absolutt helt prekært å kaste. En titt på den gamle bremseklossen ovenfor (det er den øverste, ja) avslører at hele «limit»-merket er slitt bort. PRO.
Campagnolo bremseklosser er notorisk jævlige problematiske å bytte, og jeg husker med gru forrige gang jeg plundret og led meg gjennom det.
Denne gangen hadde jeg flottet meg med en lur dings jeg leste om på Martins Sykkelblogg:
(Se bort fra rusten på kjedet, er De snill. Det er sånt som skjer når man ikke tørker sykkelen skikkelig)
Kjedehengeren er fin, og anbefales på det varmeste. «Aldri mer smuss på kjedestaget»™
Ok, bremseklosser, ja. Min oppskrift for å skifte gummi på Campagnolo Chorus-bremser er:
- Hent følgende verktøy i boden: Tang, hammer, fille, såpevann (mulig du må innom vaskerommet/kjøkkenet for dette).
- Begynn med bakbremsen.
- Bruk tangen til å knipe tak i gummien i den enden den er skjøvet inn. Vreng den ut. Ingen grunn til å være forsiktig med den, men ikke rip opp bremseskoen, da.
- Tørk av smuss på/i bremseskoen.
- Ha litt såpevann på bremsesko og gummi der det skal bli kontakt.
- Prøv å dytte gummien inn litt med bare hendene.
- Ha-ha.
- Over til hammer. Bank forsiktig, og pass på at gummien går inn i sporet i bremseskoen.
- Bli forbløffet over hvor %#&@$ vanskelig det er å få dyttet
klossjævelenklossen på plass. - Bank og bank og bank med hammeren, uten å treffe bremsesko, ramme, tommel eller annet.
- Klø Dem bak øret e.l.
- Gi bakbremsen en pause, og prøv forbremsen. Det går helt sikkert bedre.
- Vreng av klossene med tang.
- Hah, lett!
- Oppdag at det er sabla trangt mellom gaffelbeina, og at forbremsen er enda verre enn bakbremsen.
- Skru av bremseskoene foran.
- Mist gjerne skiver og annet småtteri på bakken, for eksempel under noe gammelt løv og spindelvev i sprekken mellom utetrappa og veggen (dette skulle jo går fort, så greit å mekke utendørs så kjedet kan smøres rett etterpå).
- Ta bremseskoene og klossene med til
operasjonssalenkjøkkenet. - Vask alt grundig med neglebørsten (som så kastes).
- Prøv forgjeves å dytte klossen inn i bremseskoen med bare hendene.
- Lur litt på om det virkelig var så mye slit forrige gang. Tok det virkelig så lang tid, og hvor mye plunder var det egentlig?
- Ut på trappa for å bank-bank-banke mer.
- Innse at dette ikke ser ut til å gå helt flott.
- Over til internett! Sjekk mekkesidene til Park Tools for tips, google etter oppskrifter, finn ut at såpevann er det beste rådet der ute på interwebben (hurra).
- Oppdag at det sto et eller annet skrevet på esken til bremseklossene:
- Google Campagnolo «BR-RE600» og finn ut at det er klosser for Chorus og Record fra år 2000 eller tidligere.
- Google Campagnolo «BR-RE700» og finn ut at det er klosser for Chorus og Record fra og med 2001.
- Husk at du kjøpte sykkelen i 2007.
- Husk at du kjøpte klossene i en italiensk sykkelbutikk i 2008, og tenkte «for et kupp!»
- Ta en titt på klokka, innse at ingen sykkelbutikker er åpne, og avlys dagens kveldstur – som uansett hadde blitt kort, og litt mørk på slutten.
Her er mine BR-RE700 øverst (utslitt, laget for bremser fra dette årtusen) , og BR-RE600 nederst («nygammel» og ubrukelig for meg) :
Bildet er faktisk ikke speilvendt, det er sånn de gjør det der nede i Italiens land.
Som en liten kuriositet tar jeg med bildet av hvor langt jeg kom med bakbremsen før jeg ga opp gikk over til forbremsen:
Utrolig hva man kan få til hvis man står på..
Oppdatering
Det tok ca 2 minutter å sette inn riktige klosser..
Er hele denne seansen PRO?
Neppe. Jeg mener det skar seg skikkelig rundt punkt 6.