Å fly med sykkel: Pakking av sykkel i sykkelkoffert

«Jeg er dynamisk og flott, jeg lever i tiden, og jeg globetrotter kloden rundt med sykkelen på fly». Gjelder dette deg? Selvsagt gjør det det. Derfor er denne saken om pakking av sykkel i sykkelkoffert (eller er det en bag?) gammelt nytt.


Klart til pakking: Sykkelkofferten har «spilled its guts».

Sykkelkofferten er en halvmyk sak fra Sci-Ion. Min modell er (litt) utgått, og dagens versjon heter AeroComfort 2.0 TSA (det nye ser ut til å være ekstra beskyttelse ved navene, at det følger med litt polstring á la Clas Ohlson, og et sinnrikt stroppesystem). Kofferten har hjul, veier under 8kg, og går som vanlig bagasje. Hvis jeg husker riktig, kostet den 350€, altså ca 2500 kr.

Det fine med denne kofferten er at man slipper å demontere noe som helst. Dette er alt som må til:

  1. Av med hjulene
  2. Ned med setet
  3. Vipp styret litt ned

Hele pakkeprosessen tar under 5 minutter*. PRO!
(Bortsett fra at det ikke er PRO hvis du pakker sykkelen selv).

Sykkelen er på plass i metallstativet. Stativet er justerbart i lengden. Rammen festes enkelt med hurtigkoblinger, og en metallbøyle beskytter bakgiret (samme type bøyle som var på DBS Offroad 1800?).


Lurt å huske hvor høyt setet skal stå, ellers kan man fort overgå Eddy Merckx i småjusteringer senere.


Setet er senket, styret er vinklet ned og rammen har fått på seg isoporbeskyttelse fra Clas Ohlson («gubbdagis»). Isoporen er kanskje ikke nødvendig, men en billig ekstra sikkerhet. Tenk å måtte sitte å se på en bulk i overrøret på hver bidige tur..


Hulene på plass i posene racingposene. Hurtigkoblingene er tatt ut og puttet i lommene i hjulposene (veldig kjedelig å ikke finne hurtigkoblingene ved ankomst).

Trenger du å slippe ut luft av dekkene? Nei. Vil du ha mer detaljer? Værsågod. Hvis innsjekkingspersonen spør om du har sluppet ut luft, er det greit å si «ja», hvis du ikke vil starte en lengre debatt om trykk, fysikk, osv.


Hjulposene skal i de polstrede hjullommene på hver side av kofferten. Man trenger ikke gjøre noe med pedalene for å få plass. Lett.


Hjulpose på plass. Fot i hose, hånd i hanske, osv.


Litt ekstra beskyttelse for bakgir/vaier og sete kan ikke skade.


Og litt ekstra beskyttelse for styre og tilliggende herligheter (hadde ikke nok til venstre, gitt).


Ferdig! Observér gullkort-navnelapp, som sikrer at misfornøyde bagasjesjauere er  ekstra uforsiktige når de slenger baggen veggimellom. Legg også merke til litt slitasje midt på, akkurat der 2.0-versjonen er blitt forsterket.


Frontalpartiet, med stropp for manøvrering.


Akterpartiet. Det er dette andre vil se når jeg elegant ruller kofferten rundt på flyplassen.

Baggen har vært på diverse turer, og det har gått helt flott. Ingen skader på sykkelen, og ingen problemer med innsjekking. Hele ekvipasjen veier ca 16kg, så den går som en vanlig koffert, selv om den må leveres ved spesialbagasjedisken.

(*: Pakkeprosessen tar litt mer enn 5 minutter hvis du oppdager at du ikke vasket sykkelen spesielt godt etter siste regnverstur, og må legge inn tid til vasking som en del av pakkingen. Og enda lenger tid hvis du skal ta bilder og skrive om hele den uhyre interessante pakkeprosessen.)

Dette innlegget ble publisert i tips og merket med , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

9 svar til Å fly med sykkel: Pakking av sykkel i sykkelkoffert

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.