Jeg kjøpte fikk(!) nylig ny sykkel (mye mer om den senere, helt sikkert), og da jeg byttet styre og tape fikk jeg en helt ekstraordinær overraskelse av vektmessig art.
Styreproppene var nemlig noen omfattende greier med høyteknologisk umbrakostramming, og hårreisende høy vekt: 29 (tjueni!) gram. Dette ble levert på en sykkel som ellers har fine, lette deler. Hva i all verden tenker produsenten på?
Heldigvis fikk jeg byttet dem ut med disse her:
Der sparte jeg lett 0,0359% av totalvekten, noe som kommer veldig godt med i alle bakker.
Trenger vi deeuten egentlig _både_ styreteip og hansker? Her er det gramvis å spare!
Viktig at det spørsmålet stilles. Absolutt alt må vurderes og veies!
Da jeg så du hadde fått denne, lurte jeg faktisk på å tipse deg, men tenkte du skulle få lov til å steke i eget fett :p Jeg steilet da jeg kjente på disse første gangen. Vet ikke helt hvor Cannondale skal gjøre akkurat denne delen så høytekk.
Utrolig at de setter på noe så unødvendig, og så tungt, på en sykkel de gnåler om er så og så lett. Jeg tror de kan brukes som moringer.
Min nye Canyon ble levert med dork disc. Hva er poenget med det? Har dog ikke sjekket styrepluggene ennå…
Forsikre deg om at det ikke er den Ultimate CF SLX bremseskiva til Canyon du har kjøpt før du demonterer den … http://www.cyclingnews.com/features/photos/eurobike-2012-tech-canyon-unveils-2013-road-and-mountain-bike-offerings/238326
Den har allerede hatt et ublidt møte med avbiteren. Plastskiven tapte.
Det må være fordi de, eller advokatene deres, ikke stoler på kundene og/eller forhandlerne sine. Skrekkeksemplene dukker opp overalt, f.eks. på Jotunheimen rundt (6. bilde) og Lysebotn-Bryne («Nei, nei, nei!»). Det er som å sykle med en sykkeltrøye med «jeg kan ikke justere giret mitt!» på.
Canyon sin var i gjennomsiktig plast, så ikke så synlig som disse eksemplene, MEN det var stort hull i midten slik at den slang rundt uten å være sentrert. Forøvrig er det overraskende mye som ikke er stil på ritt rundt omkring. Jeg skjønner bl.a ikke at folk orker å sykle med slaskete styreteip, siden den er du borti hele tiden. Koster jo ikkeno med ny heller.
Mulig det er noe slags vibrasjonsdempende hokus-pokus? Disse satt i hvert fall på min Fisher-racer (har ikke turt å ta dem av): http://bontrager.com/model/04579
Kanksje det? Det virker i så fall nokså suspekt. Hvordan fungerer de i så fall – er det bare den ekstreme(!) vekten som reduserer virbasjoner? Kan man like godt tape fast noe metallskrammel? Skeptisk. Jeg tror valg av tape har mye mer å si. Dessuten er jo lav vekt noe av det viktigste som (ikke) finnes.
Meningen med dork-discen er vel å hindre at kjedet kiler seg i eikene i tilfelle «overgiring», noe som nødvendigvis betyr bråstopp og det sikre stup over styret i høy fart? Har selv aldri hørt om tilfeller hvor dette har skjedd.
Selv om man kiler kjedet fast mellom eiker og kassett, stuper man neppe over styret (med mindre man har festet bakhjulet foran). Jeg har syklet mye, og har aldri kilt kjedet fast på den måten (men jeg har revet av gir og girøret ved hjelp av kvistkvast). Det er jo også en stoppskrue på giret som hindrer «overgiring». «Dork disc» er altså et lite skilt som kunngjør at sykkeleieren ikke kan justere gir og/eller bedrive normalt vedlikehold.
På den andre siden: De er kanskje super duper aero?!
To dorc-disk og not to dorc-disk. Ser ut som tilhengerne er i vesentlig mindretall:
http://forums.roadbikereview.com/general-cycling-discussion/do-you-need-plastic-guard-cassette-285004.html
Med mindre du fortsatt sverger til DBS Kilimanjaro anno 1990!
Hvordan kan det ha seg at prima vare Specialized S-Works, utstyrt med førsteklasses Di2, og andre herligheter tydeligvis leveres med dork-disc? Svaret ligger åpenbart her:
http://www.cpsc.gov/CPSCPUB/PREREL/prhtml09/09155.html
Gledelig å se at Cannondale i hvert fall har prøvd å få slutt på fjolleriet.
Forslår følgende retting av teksten på den siden: «CPSC is charged with protecting the public from
unreasonable risks of injury or deathacquiring basic skills associated with the use of the thousands of consumer products under the agency’s jurisdiction.»Hva er best? Å være dork eller død?
At sykkelmerker som Trek og Cannondale henvender seg til et krevende amerikansk hjemmepublikum er innlysende allerede fra det grelle oransje «WARNING» klistremerket nede ved kranken, med henvisninger til beroliggende vendinger som «FATAL INJURY», «RISK», og det som verre er. Videre står det på lappen at jeg må konsultere BRUKERHÅNDBOKEN, som den kvisete lørdagshjelpen i sportsbutikken ikke la ved. Heldigvis finnes ineternett og på Cannondales hjemmeside ligger den, 102 sider tettpakket med herlige ansvarsfraskrivelser den dagen ambulansejegerne slår til:
http://www.cannondale.com/nor/manual_road/
Ord som SERIOUS INJURY og DEATH pryder omtrent annenhver setning, hvilket etterlater inntrykket av at sykling er en særdeles helseskadelig aktivitet. Relevant for denne tråden er blant annet følgende:
«Do not remove the front or rear reflectors or reflector brackets from your bicycle. They are an integral part of the bicycle’s safety system.
Removing the reflectors may reduce your visibility to others using the roadway. Being struck by other vehicles may result in serous injury or DEATH».
Merk særlig «integral part of the bicycle’s safety system.» (!)
Hvilket gjør det nærliggende å trekke den slutning at sykling med sykkelhjul uten reflekser er omtrent like dødelig som sigaretter. Hvilken grusom skjebne som venter sykling uten dork-disc har jeg simpelthen ikke hatt nerver til å slå opp.
Jeg konstaterer derimot at jeg fortsatt er i live etter en sesong med en Cannondale CAAD 10 uten dork disc og hjulreflekser, men det er antakelig bare et tidsspørsmål …