Canyon Nerve AL 29 9.9 SL: Første titt & tur (med oppdateringer)

Ja, da har jeg handlet på postordre igjen! Denne gangen ble det en Canyon Nerve AL 29 9.9 SL, altså en terrengsykkel med kolossale hjul. Les videre for blant annet å se hvor flott pappeske den ble levert i, og hvordan det så ut på Trulsrunden i dag.

Her ser vi pappesken. «Bikeguard» kaller Canyon den.

Hans und Franz pakker syklene veldig godt, og samtidig er det enkelt å montere. Alle som kan åpne en dør klarer å «montere»: Sett i setepinnen (setet sitter allerede montert på pinnen), fest styret i stemmen (eventuelt «stemmet» – eller styrefremspringet eller bare «fremspringet») og sett på hjulene. Dekkene er ferdig pumpet opp, slå den.

Canyon sender med all dokumentasjon, inkludert to identiske Fox-bruksanvisninger: En til gaffel og en til bakdemper. I denne posen fant jeg også noen skiver som skulle brukes til montering av pedalene – selvsagt etter at pedalene var montert.

Man får også med dette raffe etuiet, som inneholder en fiffig momentnøkkel, pumpe til demperne og en tykk bruksansvisning på 10-15 språk, inkludert norsk. Den er godt illustrert og tar for seg alt fra hva som er bak og fram på sykkelen til nokså avansert mekking. Veldig, veldig bra.

Bakhjulet kom med denne artige pappesken over kassetten.

Under pappesken åpenbarte Verdens Største «Dork Disc» seg. Den var merket med Mavic, merkelig nok. Jean-Claude Baguette. Fjerningen av dette monsteret, ved hjelp av knipetang og tapetkniv, var det mest plundrete ved hele monteringen.

Her har mekkekongen montert styret (fire bolter) og er klar for flere utfordringer. Det inkluderte å flerre av de pinglete dekkene som fulgte med (Schwalbe Racing Ralph og Rocket Ron) og sette på ordentlige dekk: Maxxis Ardent 2.4 EXO.

Det obligatoriske «sofabildet», men denne gangen en artig vri med to stoler og utsikt. Og blitz rett i vinduet, sånn som det skal være.

Så dro jeg til skogs med sekken full av verktøy, bevæpnet med telefon og Instagram.

Først tok jeg bilde av den enorme samlingen av hendler på høyre side av styret:

Jøjes! Her er det gir, bremser og «CTD«-hendler for Fox-gaffel og Fox-bakdemper. Fox-dørhåndtaket justere gaffel og bakdemper samtidig. Jeg ville egentlig ikke ha «lockout», men nå har jeg det.

Den aller første turen var selvsagt en tur på parkeringsplassen, med finjustering av setehøyde og rotasjon av styret til korrekt posisjon. Så dro jeg mot Østmarkssetra for å gyve løs på Trulsrunden (finnes i mange variasjoner).

Jeg kom ca 1km på veien før jeg la merke til at jeg «sagget» ganske mye, og kanskje måtte justere det før jeg begynte på stiene. Derfor ble det en tur hjem for å hente den gjenglemte demperpumpen – det har jeg jo aldri hatt før, så rutinen sviktet/manglet.

To bilder fra ny mekkestopp på Østmarksetra P for å få orden på dempingen. Hvis jeg har skjønt riktig, skal det være ca 25% «sag». Her er jeg vel omtrent på sporet?

Fox har en fin, og trolig idiotsikker, app for å stille inn demperne, men siden Canyon har fått spesiallaget 110mm-versjoner av både gaffel og bakdemper, fungerer den ikke. Også jeg som hadde installert appen på forhånd og alt mulig!

Jeg pumpet til jeg hadde røffly 25% «sag», og etterhvertpå turen skrudde jeg meg til sånn passe «rebound» på gaffelen.

Og vi er i gang! Det er bart og sånn passe tørt/vått, og stort sett superbe sykkelforhold på Trulsrunden nå. Litt vått her og der, men så å si ikke snø.  Jeg bar sykkelen 3-4 steder for å ikke lage gjørme-o-rama.  Jeg syklet i shorts. Det er bare å komme seg ut!

Dette var min første tur på 29″, og det gikk særs bra. Overgangen fra 2003 Turner 5 Spot (2013-modell her) med 26″ hjul, 140mm gaffel og ca 130mm bak gikk problemfritt. Forståsegpåerne som hadde sagt at 110mm garantert ville fungere knallbra til (tuklete) stisyling hadde rett. Heldigvis – var relativt spent! Sykkelen er kvikk, til tross for kolossale hjul, og til min type sykling virker 110mm midt i blinken.

Sykkelen virker ikke høy i front, selv ikke ved bratt klatring. Det sitter en 5(?) mm ring på styrerøret, så det er mulig å senke litt. Eventuelt bytte eller snu stemmen. Uaktuelt for meg.

Det virker som klatring går en litt lettere med 29″: Bedre grep og lettere rulling over røtter og småtterier. Nedover ruller det selvsagt også bedre over ujevnheter, men om det er revolusjon kan diskuteres. Og det gjør det, selvsagt: 29″ er kjedelig!

For meg på 187cm virker 29″ veldig bra, og jeg synes ikke sykkelen var treg, dorsk, kjedelig eller noe i den retningen. Men den er tregere enn landeveissykkelen.

Jeg brukte til og med dørhåndtaket for CTD-innstillingen et par ganger, selv om den kommer til å stå på T så å si alltid.

Avid Elixir 7-bremsene overbeviste. Jeg hadde hørt at de var så-som-så, men synes de er topp. Veldig gode hendler, super modulasjon og topp bremsekraft. Det er 180mm skiver foran og bak. Pinkbike har testet Elixir 7:

Shimano has the lead in sheer power, but the Elixir 7’s have much more modulation and lever feel. The result is an easier to control brake system that lets you get the most out of the traction provided by your tires, a trait that we’d choose over out and out power any day. When talking ergonomics the Elixir’s take the win, hands down. Their lever shape and geometry is second to none in this category.

Dette var første turen min på en sykkel med «clutchgir«, som hindrer sleng på kjedet. Det gjør sykkelen nesten lydløs, og selv singlespeedpurister bør bli imponert. Fint og frese gjennom partier med mye røtter og stein og (nesten) bare høre skogens ro.

Jeg var forberedt på litt mekking på første tur, men slapp unna med:

  • Finjustering av setehøyde og styrevinkel (opp ned, ikke sideveis).
  • Justering av dempere: Pumpet luft, justerte retur.
  • Stramming av styrelageret. Hans und Franz hadde vært litt slappe, og det var bittelitt slark, som kunne kjennes og såvidt høres ved større påkjenninger.

Gjenstående mekking:

  • Fikse så hurtigkoblingen foran ikke peker rett fram, ved å rotere dingsen på andre siden.
  • Tilsvarende bak.
  • Kanskje slangeløst.
  • Reparere og bytte småtterier fortløpende etter hvert som normal bruk/kløning krever det.

Sykkelen veier 13,0 (eller av og til 13.1) kg med XTR 980-pedaler og Maxxis Ardent 2.4 EXO med slanger (kanskje det blir slangeløst etterhvert?) Sykkelen er ikke spesielt lett (se bildet), men virker ganske spretten og fin. Den oppgitte vekten på 11.6kg gadd jeg ikke sjekke. Jeg vil mye heller ha en solid sykkel som fungerer enn en lett, skjør sykkel som krever mye TLC.

Her er det normalt masse våte steiner og litt vrient å komme seg ned, men ikke i dag. Det er forståelig at folk som bekrefter middelmådigheten sin via Strava ønsker en egen kategori for vintersykling. Selv bruker jeg Strava mest for å se hvor i granskauen jeg har syklet – «Jøss, var vi der?!»

Her har jeg syklet ned den nokså bratte steinknausen, og det tror jeg er første gang. Helt utrolig at jeg alltid(?) har valgt den kjedelige biten med røtter på venstre side i stedet. Noen sykler kanskje også opp her? Det må prøves når det er litt tørrere. Morsomt å teste nye ting med ny sykkel, og føle at jeg har full kontroll (i hvert fall like mye som før) selv på første tur.

Sånn ser sykkelen ut etter ca 3 timer i skogen, og 4 minutter spyling med hageslangen. Legg merke til fotografens manglende evne til å holde kameraet i vater.

Nok et bilde av kommandosentralen med dørhåndtak.

Ja, det er opplegg for intern kabelføring for de som vil ha demperpinne.

Konklusjon: Knallfornøyd! Sykkelen koster ca 25.000kr ferdig levert (billigere varianter finnes), og det er et veldig godt kjøp. Alle delene er tipp-topp, og hele sykkelen føles veldig riktig.

Canyons 26-tommers Nerve har gjort det veldig bra i mange tester, og blitt «trailbike of the year»,  osv. Denne første 29-tommeren har tilsvarende potensiale. 110mm vandring fungerer som sagt veldig bra, og selv om jeg trodde jeg trengte 140mm (f.eks. Cube Stereo Super HPC 140 SL, til ca 15.000kr mer), gjør jeg det ikke. Canyon Nerve AL 29 9.9 SL er en supersykkel til «teknisk og tuklete» sti – og rask!

Her er dagens variant av Trulsrunden:

Forresten: I bakgrunnen på det øverste bildet, langt der nede i byen, satt det garantert noen på spinning. Dette er morsommere:

20130430-000207.jpg

Oppdatering etter fire turer (på fire dager)

Nå er det fire dager siden sykkelen ble levert, og jeg har vært på tur hver dag. Dette er jo ikke noen omfattende test, men jeg lette overalt etter informasjon og bilder før min sykkel ble levert, så kanskje andre synes dette er interessant?

Uansett: Sykkelen er topp. Den er morsommere enn Turner 5 Spot-en var (og også 10 år nyere, men-men), og nå har jeg vent meg til at forhjulet treffer ting noen få cm før 26″-hjulet gjorde, og jeg er blitt vant til litt annen vektfordeling og kan nappe opp forhjulet akkurat som før. De kolossale hjulene ruller lettere over småtterier, men de flater ikke ut skogen så veldig. Det er minst like morsomt mye kjedeligere å sykle på sti som før!

Siden sist har jeg kjørt rett i et tre og bøyd Fox-dørhåndtaket, bøyd det tilbake, vinklet bremsehendlene litt mer, og slitt litt av kantene på det åpenbart svært lite holdbare setet. Har noen et Titec Ithys Gove å selge? De sluttet å lage dem i 2007.

Canyone har tydligvis peiling griseflaks, for geometri, demping og rammen generelt fungerer kanonbra. Til tross for kolossale hjul virker sykkelen kjapp, det er lett å få god flyt, enkelt å komme seg opp/ned/rundt steiner/røtter/etc, og 110mm holder i lange baner. Det er ingen merkbar gynging ved tråkking, selv på letteste gir (som jeg selvsagt bare testet i forskningsøyemed). Ingen merkeligheter ved bremsing heller.

Nedenfor er noen bilder fra turene (mest Instagram: chrlov):

opp

På vei opp en liten knekk på «Rollercoaster», som vel er en del av Trulsrunden? Her sykler man først ned en kort og oversiktlig, men bratt og barnåldekket sti, over en liten knaus og ned i en slags grop – før man skal opp denne lille kanten. Alle har vel vært der og vet nøyaktig hvor det er. Det gikk fint med 26″ og går minst like fint med 29″. Legg gjerne merke til at jeg syklet så ekstremt raskt at kameraet ikke klarte å fryse bevegelsene – og at forhjulet er laaangt over bakken. Foto: Gaute Havik.

knekk

Her er en liten steinkant på Brannfjell som jeg plundret en del med på Turneren i fjor. Jeg prøvde kanskje 10 ganger før den satt. Med Nerven gikk det på 2. forsøk, og på det første hadde jeg for lett gir. Sannsynligvis er det alderen og all den tekniske landeveissyklingen som har hjulpet. Steinen har jeg alltid med i sekken i tilfelle jeg skal nerde med bilder som dette.

trulsrunden

Dette vet alle terrengsyklister i Oslo hvor er.

inspection

På tur med kvalitetsgjengen, akkurat som i forrige årtusen. Jovialt! Her blir Nerven inspisert og godkjent.

solnedgang

Nerve i solnedgang. Det blir det garantert mer av.

Oppdatering nr. 2: Testvinner

Tyske Mountain Bike testet tolv 29-tommere i aprilnummeret, og sier:

  • Excellent equipment
  • Extremely versatile
  • Light, agile and nippy
  • Superb shock absorption from the rear triangle

Grand Voyage – Mountain BIKE magazine tested 12 29er full suspension tourers in the 3000 Euro price category. The new Canyon AL 29 9.9 SL celebrated a dream debut by scooping the overall test victory!

[…]

Verdict: A dream debut! The Nerve displays the character of a nippy and sturdy trail bandit whilst at the same time being a lightweight that’s suitable for marathons. 

Oppdatering 2,5: 5,5 av 6 stjerner i «What Mountain Bike»

Britene i «What Mountain Bike» er også godt fornøyde:

A well-balanced, superbly-equipped XC/trail bargain – if you don’t mind it just turning up half-built in a box.

http://www.bikeradar.com/mtb/gear/category/bikes/mountain/full-suspension/product/review-canyon-nerve-al-29-99-13-47268

Oppdatering 3

Her er noen eksempler på stisykling denne sykkelen fungerer tipp-topp til: Fine sykkelforhold i Oslomarka nå. F.eks:

wpid6830-lillo.jpg
Foto: Terje S. R. Mork.

Oppdatering 4: Nye ting!

Noe av det viktigste for en terrengsyklist er det konstante jaget etter et eller annet nytt. Det er alltid noe som kan byttes ut med noe nyere, finere, lettere, noe som virker litt bedre, osv.

På ganske nøyaktig en måned har sykkelen gått fra dette:

Til dette:

canyon-6

Hva er nytt? Jo, her er mer detaljer enn du trenger (men så gøy, da):

Tror det var alt, faktisk. De er veldig bra disse ferdigsyklene!

I følge Ole er forresten felgene laget av «karbonfiber utvunnet av brent babysel». Da  det være bra.

Vekten er 12,35 kg. Betydelig lettere enn syklisten.

Her er enda noen bilder:

canyon-1 canyon-2 canyon-3 canyon-4 canyon-5  canyon-7

Flere som har byttet ut en del eller to?

Oppdatering: Test hos Happy MTB

Det finns så klart cyklar som är lättare för mer race eller bastantare för mer aggressiv cykling men Nerve AL 29 plockar poäng från båda lägren. Den gör det så bra att bortsett från några små detaljer så börjar en 110 mm 29er i min värld att närma sig bilden av den perfekta allt i allo cykeln.

http://happymtb.org/2013/05/28/canyon-nerve-al-29-gran-turismo-for-skogen/

Oppdatering (som om noen bryr seg..): Nytt styre!

thomson

730cm med nydelig Thomson-karbonstyre er på plass. Gidder jeg å kappe styrerøret så det holder med én skive over stemmen (styrefremspringet)? Nja..

 

Dette innlegget ble publisert i rapport og merket med , , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

47 svar til Canyon Nerve AL 29 9.9 SL: Første titt & tur (med oppdateringer)

  1. Tilbaketråkk: Topp 13 på blodsmak.no i 2013 | Blodsmak

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.