Lier – Arendal: 258km og 3272 høydemeter

sykkeltur_008

Lars Olav Tveito syklet 257,8 km (og klatret 3272m!) fra Lier til Arendal 21. juni. Det ble totalt nesten ni og en halv time effektiv sykling med 27,5 km/t i snitt – alene. Rrrrrrrrrespekt! Her er Lars Olavs rapporten fra turen – med mange bilder.

Jeg syklet en middels langtur på fredag som var, dagen før Styrkeprøven. Distansen er ca halvparten av Trondheim-Oslo, og ruta gikk fra Lier til Arendal. Pga. en bursdagsfeiring til svigermor som de så treffende la akkurat på en av de store sykkelhelgene, tok jeg sykkelen ned til Arendal denne fredagen for å få en god treningstur. Kona tok bilen, slik at transport hjem var sikret. Jeg syklet samme turen i fjor sommer, og hadde derfor en god kjennskap til veien. På fjorårets tur var det en del leting etter vei her og der, heldigvis finnes google maps på telefonen. Noen justeringer ble det i årets rute, men bare til det bedre.

Startet dagen med å sove over vekkeklokke og det som var, så ble en time forsinket i forhold til planen. Hadde tenkt å dra kl. 04.00, men kom meg nå avgårde kl. 4.47 iflg. edgen.

Aeroaden ble kjøpt helt på slutten av sesongen i fjor, så har ikke syklet så mye på den. Ble derfor spennende med en skikkelig langtur for å se hvor komfortabel den er. Sykkelen kom med Cosmic Carbone SL-hjul som jeg er veldig fornøyd med, men dessverre så oppdaget jeg kvelden før at bosset på disse gikk veldig tregt, og tydeligvis trenger en rens og oppsmøring. Derfor ble det bytte av kassett til fjorårshjula som jeg også brukte på fjorårets tur.

sykkeltur_001

Her er sykkelen klar til avreise før kl. 5 om morgenen. Saltaske må til på langtur, da lommene trengs til mat, tlf, mat, kamera og mat.

sykkeltur_002

Flott utover Lierdalen tidlig på morgenen, litt morgentåke og ti varmegrader, dvs. en normal norsk sommer. Værmeldingen var at det skulle bli et 20-23 grader i løpet av dagen, og så et skikkelig regnvær på kvelden. Jeg syklet derfor i kort shorts og med løse ermer, noe som viste seg å funke greit, selv om den meldte varmen aldri kom.

sykkeltur_003

Akkurat kommet ut på veien mot Drammen, her rundkjøringen på Amtmannssvingen. Deilig å være tidlig ute, da er det ingen andre der.

sykkeltur_005

Kommet til Kobbervikdalen, morgentåka fremdeles ganske tett her.

Syklet fra Drammen og nedover mot Holmestrand på gamle E18, som er forholdsvis lite trafikkert, iallefall så tidlig.

sykkeltur_008

I Holmestrand tok jeg av opp bakken, og syklet så Sørbyveien sørover mot Tønsberg. Et smykke av en sykkelvei, lite trafikk, grei asfalt, flatt og fint og går gjennom vakkert landskap.

sykkeltur_009

Akkurat passert Holmestrand og svingt inn på Sørbyveien litt over kl. 6 om morgenen. Et stykke igjen.

sykkeltur_013 sykkeltur_012

sykkeltur_011

Sørbyveien og Bjuneveien nedover mot Tønsberg.

Fra Tønsberg tok jeg Semsveien mot Sandefjord, og videre mot Larvik. Veien går parallelt med E18, og har stort sett god veiskulder så fin å sykle på. Finnes også en kirke mellom Tønsberg og Sandefjord som er fin å fylle flaskene i.

sykkeltur_015

Ned mot Larvik på gamle E18, flotte forhold.

sykkeltur_017

sykkeltur_018

2013-06-21 08.04.44

Etter Larvik gikk turen opp langs Farrisvannet og opp til barkehaugene, før jeg svingte inn på Gamle E18 ved Sky.

sykkeltur_020

sykkeltur_021

sykkeltur_023

Der gikk ruta inn på nok en sykkelperle, gamle E18 Sky-Langangen. Denne er nesten ikke trafikkert i det hele tatt lenger siden den nye motorveien åpnet, og går gjennom flott landskap. Hallevannet er penere og roligere når det ikke går 20.000 biler rett forbi.

sykkeltur_024

Langs gamle E18

sykkeltur_027

sykkeltur_028

sykkeltur_029

Så er det ned til Langangen, og deretter opp Korketrekkeren. Dette er en av de lengste stigningene på turen.

Etter Korketrekkeren går det nedover til Porsgrunn og videre til Brevik. I Brevik hadde jeg syklet i ca 4 timer, og begynte å bli ganske sulten. Kroppen hadde fungert utrolig bra så langt, men tenkte at det uansett var greit med litt mat. Rosinboller har fungert fint før, men nå var dette ikke noe jeg burde ha spist. Ble tung og daff etter to boller og en sjokomelk, og det tok flere timer før jeg følte at jeg kom i gang igjen.

sykkeltur_033

sykkeltur_034

sykkeltur_036

Gamle Breviksbrua og utsikt mot den nyere Grenlandsbrua. Det er forøvrig en tunnel før Breviksbrua, men et ok fortau gjør at det går fint å sykle igjennom. Belysning dog noe dårlig, så anbefaler å ta av solbrillene. Man må gjennom for å komme til brua.

Etter Brevik gikk turen på småveier mot Bamble, og i Bamble er det eneste strekket hvor jeg måtte sykle på E18, fra Bamble kirke til Åby-krysset. Her finnes det faktisk ikke alternativer i nærheten, men det er heldigvis bare ca 2 km.

Fra Åby-krysset syklet jeg ut i skjærgården til Valle, og videre til Fossing og Helle, og til Sannidal. Fra Brevik tok de ca to timer, og er vel den strekningen jeg følte det var mest opp og ned over småbakker og kupert terreng. Smale sørlandsveier heldigvis med lite trafikk.

Fra Sannidal tok jeg Gamle Sørlandske sydover. Dette er en skikkelig sykkelperle, veien er stengt for gjennomkjøring, men har god standard samtidig som gresset gror langs kantene. Den kan absolutt anbefales.

sykkeltur_038

Litt skjult inngang til Gamle Sørlandske

sykkeltur_039

Flott skilt for syklisten.

sykkeltur_040

sykkeltur_041

sykkeltur_042

Gamle Sørlandske

Etter Gamle Sørlandske over Østerholtheia kom jeg til Brokelandsheia, hvor jeg tok veien om Fiane mot Sørlandsporten.

2013-06-21 12.51.05

Rasteplass rett etter Fiane, fylte opp med litt mat i magen. Beina begynte å bli passe slitne, men med litt mat så hjelper det fort. Her hørte jeg litt torden i det fjerne, og med værmeldingen i minne pakket jeg kameraet ned i en pose. Det viste seg å være lurt, når jeg kom til Akland og Sørlandsporten kom det «endel» regn. Derfor ingen bilder fra resten av turen.

Jeg valgte å sykle litt lenger ut mot kysten enn i fjor, og dette viste seg å være en god plan, unntatt at jeg hadde oversett bakken på Nævestadveien. Den var forholdsvis tung med litt over 20 mil i beina. Etter den så syklet jeg videre mot Tvedestrand, og deretter mot Arendal. Regnværet som begynte ved Sørlandsporten hadde ikke tenkt å gi seg, så ble vått de siste timene. Men heldigvis ikke kaldt så lenge jeg holdt tempoet på sykkelen.

2013-06-21 15.20.21

Noe vått ved mål.

Oppsummering

Kom frem etter nesten 10,5 timer totalt, herav 9.22 effektiv sykkeltid. Avstand 257,8 og snitt på 27, 5 km/t. Godt fornøyd med en times forbedring fra i fjor, samtidig som en slik tur gir god trening i hvordan kroppen fungerer etter lang tid, og hvordan man skal legge opp spising og hva som bør spises eller ikke. Jeg gjorde i alle fall mer riktig i år, da jeg hadde mye mer krefter igjen i beina på slutten, selv om det ikke kjentes slik ut de siste timene. Har fremdeles mye å gå på på de lange turene, både treningsmessig men spesielt i matveien. For første gang på langtur hadde jeg en periode med null matlyst, og det må trenes på å unngås, tipper jeg må spise mindre, men oftere.

Sykkelen fungerte helt strålende, og jeg merker godt at den er mer aggressiv i stillingen enn Trek-en jeg syklet på i fjor. Etter 8 timer ble jeg sliten/vondt i ryggen, men dette kommer kun av for lite langturer i år. Den passer meg mye bedre enn Trek, merket det spesielt når jeg hadde en kort tur på gamlesykkelen etter å ha brukt Aeroaden hittil i år, den føltes veldig rar ut, men Aeroaden satt jeg godt på fra første stund.

Lars Olav Tveito


Imponerende tur! Takk for super rapport! Er det flere i Blodsmak Sportsklubb som har vært, eller skal på, på langtur i sommer?

 

Dette innlegget ble publisert i rapport og merket med , , , , , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

11 svar til Lier – Arendal: 258km og 3272 høydemeter

  1. For en tur! Gratulerer Lars Olav! Og alt annet enn middelmådig. Jeg har planer om en noe liknende langtur i sommer eller tidlig høst: fra Bærum til hytta øverst i Uvdal. 20 mil med bil via Kongsberg og Numedal. Sykkelruta går på noen av «gamleveiene», så tipper det kan bli ca 22 mil og 4000 høydemeter?

  2. Jeg har planer om en tur Sortland-Andenes-Sortland. Litt avhengig av hvordan rute jeg tar er det mellom 20 og 25 mil. Men stort sett flatt, da.

  3. Christian sier:

    Frisk tur, og topp rapport! Jeg tar muligens en reprise av Rondane rundt i løpet av sommeren, det kommer an på været.

  4. Neste langtur blir muligens denne: http://goo.gl/maps/jGx2 Tenkte på den i fjor, men ble ikke tid, men planlegger å ta en dag i slutten av juli og få en fin tur over vidda og klatre litt. Får se hvordan det går.

  5. Christian sier:

    Nå kom jeg på denne langturen rundt Enebakk. Det var egentlig en helt vanlig tur med noen andre, men så sa jeg adios og slang på en soloetappe på ca 140km ekstra: Enebakk de luxe. Hvis noen tar samme tur, anbefaler jeg å ta med penger til mat!

  6. Trond sier:

    Moro reportasje, Nævestadbakken eller kistebakken som den heter lokalt, er en tøff bakke som mange forskjellige lokale sykkelklubber og sommergjester trener bakkeintervall i Skjønner at den bakken ikke fristet etter 20 mil :)

  7. Fikk gjort et forsøk på Nævestadbakken i går, men ble ikke noen god tid. Skylder på motvinden, som var tildels meget kraftig. Men det gikk ganske mye bedre enn med 20 mil i beina.

  8. Åse Marit Sjursø sier:

    Hei.
    Takk for fin beskrivelse. Jeg planlegger selv å sykle på racer til Kristiansand nå i sommer og synes det er fint at noen har beskrevet muligheten for det Jeg ble imidlertid litt usikker på strekningen Larvik til Brokelandsheia. Er det vanskelig å finne den riktige asfaltveien der?.

    Jeg lurer også på om du syklet ytre vei fra Risør – Tvedestrand og videre til Arendal eller om du syklet på sykkelveier langs E18?
    Mvh Åse Marit.

  9. Håkon Håversen sier:

    Artig lesning. Jeg planlegger å sykle Oslo-Larvik-Grimstad i juni i forbindelse med flytting og jobbskifte, og fikk flere gode tips til rutevalg her.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.