
Sykkelen min er fra 2012 og den har felgbremser. For en stund siden kom jeg i skade for å sjekke slitasjen i bremsebanen, og fikk sporenstreks Frykta for at felgene, spesielt bakfelgen, kunne eksplodere med døden til følge ca. når som helst. Bremsebanene var merkbart konkave, og både ChatGPT og andre sikre kilder var tydelige på at dette ikke var bra.
Det måtte handles. Jeg måtte ha nye hjul.
Utfordringen var min Cannondale SuperSix Evo Hi-Mod Red Racing (jada) fra 2012 ikke har plass til moderne hjul, det er nemlig veldig smalt mellom kjedestagene. I tillegg begynner utvalget av hjul med hurtigkobling og felgbrems å bli veldig dårlig, spesielt hvis man har litt selvrespekt.
SuperSix-en ble opprinnelig levert med noen latterlig lette og smale Vision TC24-karbonhjul (1250g!) for pariserdekk (tubular, hvis du vil) og 22 mm Schwalbe Ultremo dekk, som jeg raskt byttet ut med Campagnolo Eurus-hjul med 15 mm innvendig bredde, bremsebane i aluminium, og Continental GP 4000 25 mm brede dekk.
Til tross for at jeg selv er svært aerodynamisk ville jeg ha lignende hjul denne gangen også: Sterke, lette hjul med nokså lav profil (rouleur, ikke grimpeur), tilsvarende Eurus-hjulene, og ikke høyprofil i carbon fribé. Karbonhjul ser kanskje penere ut, men jeg ville ha bremseband i aluminium.
Felger med 15 mm innvendig bredde er så å si utryddet, men etter grundig forskningsarbeid fant jeg ut at det sannsynligvis ville være plass til felger med 17 mm innvendig bredde, siden utvendig bredde bare ville øke med 1-2mm. Selve dekket ville jo får en bittelit annen profil, men ikke markant bredere.
Valget falt på Fulcrum Racing Zero Competizione, som er så å si samme hjul som Eurus, men med keramiske lagere. Campagnolo S.r.l. ønsker ikke at Campagnolo-deler blandes med andre, mer gemene komponenter, derfor egen merkevare levert fa søsterselskapet Fulcrum Wheels s.r.l.

Continental GP 5000 S og latterlig lette TPU-slanger ble montert, og det var plass i ramma! Jeg dro rett ut på testtur:
Det var ca. 10°C og duskregn, så det ble veldig få bilder. Egentlig bare ett (det øverste her) fra hoveddelen av turen, på østsiden av Østmarka, for der er det veldig mørkt.
Jeg hadde Kong Blinder (med dødninghode, selvsagt) både foran og bak, hadde vippet ned refleksflappen på Rapha «Classic Softshell»-jakka (utgått), og hadde i tillegg nytt Ravemen 500 frontlys montert i ny, fjong holder som holder både Garmin og GoPro. Det var en stille og rolig tur, og gleden var stor over å ha nye, minst like gode hjul som før.


Hjulene fungerte perfekt, og med Racing Competizione i navnet er alt som det skal være. 🤌
Men! Det var en våt tur, og det var fælt å høre hvordan det skrapte når de nye bremseklossene traff de kliss nye felgene. Det var bare vanlig regn og møkk fra pen og pyntelig asfaltsykling, ikke græwel, men det var nok smuss til at det åpenbart var slitasje på gang. Noe måtte gjøres!
Relativt kort tid etter at jeg var hjemme igjen fant jeg derfor fram rullehjulet! Det fikk jeg med på kjøpet da jeg, for flere år siden, en vinter det var elendig skiføre, kjøpte en brukt Tacx Bushido. Rullehjulet er et Shimano RS501, antageligvis det billigste Shimano leverer, og har hatt et rolig liv i trappeboden i mange år. Det så fortsatt nytt ut.
Så bestilte jeg et nytt RS501 forhjul til ca. 900 kr, og to Continental Gatorskin 25 mm dekk for krevende HTFU-sykling i nærmest ubegripelig utfordrende forhold (se over).
Resultatet av alt dette er selvsagt: Nye, nydelige Fulcrum Racing Zero-hjul til mange år med sykling i normale, episke forhold. Nye Shimano RS500-uværhjul for sykling i uvær, eller når jeg trenger den ekstra treningseffekten av 500 gram ekstra, roterende vekt.
Jeg anbefaler alt dette for alle.
Tilbaketråkk: Sesongfinale for landevei? | Blodsmak Sportsklubb
Solid rapport!
Hjertelig, og Competizione, takk!