Hvorfor ting tar tid

Screen Shot 2015-05-28 at 15.13.42

Mange (ok, ingen) har ringt og sendt epost og spurt: Hvorfor tar ting så innmari lang tid?! Hvor blir det av DeLuxe-pakker, hvorfor har dere ikke laget sykkelluer, og hvor blir det av sommeren? Jo, det skal vi si dere!

Sykkelluer

I vinter bestemte oss for å lage sykkeluer til den legendariske 2015-sommeren. Vi fikk tips om en norsk produsent som kunne ordne alt sammen, og her er en kort oppsummering av hovrdan det gikk:

25. februar: Vi kontakter produsent og spør hva de trenger av designfiler, fargekoder, etc.

26. februar: Produsenten ber om logo i EPS-format og Pantone-koder.

26. februar: Vi sender EPS-logo, fargekoder og følgende ønskeliste:

  • Rød lue.
  • Hvit stripe.
  • Skygge: Svart på oversiden, hvit på undersiden.
  • Trykk: «Blodsmak Sportsklubb» (logo, vedlagt) på oversiden av skyggen, «TA DEG SAMMEN» (font: Helvetica neue) på undersiden.
  • Trykk: «Blodsmak Sportklubb» (logo) på høyre side av luen, nokså lite, men fortsatt lesbart. Kanskje 2-3 cm høyt?

3. mars: Vi purrer på produsenten, siden vi ikke  har hørt noe.

5. mars: Produsenten sier de ikke har mottatt designforslaget ennå (det er altså snakk om en underleverandør).

5. mars: Produsenten ber om andre filer: «Eps-filen må de få i CS4. PNJ-filen må de få i JPEG».

19. mars: Vi svarer (etter Alpe- og Lofoten-feriering): «Vedleggene er samme ‘bilde’, men i forskjellige formater: PNG og EPS. Det er, såvidt jeg vet, ikke noe eget EPS-format for Adobe Photoshop 4 (som jeg antar ‘CS4’ refererer til).»

19. mars: Produsenten svarer at de har fått orden på filene, og lover designforslag om noen få dager.

27. mars. Produsenten sender designforslag (sammenlign gjerne med beskrivelsen ovenfor):

Screen Shot 2015-05-28 at 15.13.42

27. mars: Vi forklarer at dette ikke er designen vi beskrev.

27. mars: Produsenten beklager, og lover nytt forslag, og sier også: «Det har dessverre tatt tid å få på plass logoene  i riktig format, samt at det er høysesong nå, og derfor har det tatt sånn tid. Vi beklager at det er slik.»

21. mai: Vi har fortsatt ikke hørt noe fra produsenten, og ber om en oppdatering. Vi har ikke fått svar.

Derfor spørs det veldig om vi klarer å få laget sykkelluer før det er «off-season». Hvis noen har tips til gode produsenter: Skriv en kommentar – takk!

Jerseybin

Vi trengte flere Jerseybin-er, og kontakter samme person som vi har bestilt fra to ganger før.

19. februar: Vi bestiller 400 Jerseybin fra den norske kontakten til Jerseybin.

26. februar. Vi har ikke hørt noe, og ber om bekreftelse på at bestillingen er mottatt.

26. februar: Produsenten (den norske) svarer: «Bestillingen er mottatt og på gang, jeg regner med at de er her om senest tre uker, men det er veldig vanskelig å si, kommer tilbake til deg!»

19. mars: Vi har ikke hørt noe, og ber om en oppdatering. Det er jo gått ca tre uker.

20. april: Vi skriver til produsenten: «Det tar sin tid, må jeg si. Kan du gi meg en oppdatering?»

28. april: Vi skriver til produsenten: «Hei, nå begynner det å haste veldig. Kan du gi meg en oppdatering, er du snill?»

19. mai: Vi forklarer situasjonen for Jerseybin i USA, og bestiller direkte hos dem.

27. mai. Vi får svar: «Beklager sent svar. Vi har vært nede på grunn av personlige årsaker og jeg beklager om dette har skapt vanskeligheter. Hvis du fortsatt trenger har jeg 400 «mid», disse kunne jeg sendt ut idag, men de er uten deres logo. Dette kunne dere fått for 2000 kr eks. Mva. fritt levert som kompensasjon for trøbbeler vi har påført. Om du fortsatt har et ønske om 400 «Big bin» tar dette en mnd.»

27. mai: Vi svarer: «Håper det går bra med deg og dine. Kan anbefale en ‘out of office’-melding. Jeg har bestilt hos Jerseybin direkte.»

24.-28. mai: Diverse kommunikasjon med Jerseybin i USA, som til tross for at vi har bestilt før tror vi skal ha alt sendt til New York. Forventet levering er om 4-5 uker. Altså etter Blodsmak Sportsklubb-klubbkveld.

Ting tar tid

Sånn er det å drive middelmådig sportsklubb, og ved siden av (til tider) krevende jobb og en (alltid) ekstremt dynamisk og rik fritid tar det fryktelig forbløffende lang tid å fikse ting som egentlig burde vært unnagjort på en dag eller to. Vi gjør så godt vi kan, men vi er amatører og vi synes forsinkelser er minst like kjedelige som alle andre medlemmer i Blodsmak Sportsklubb.

Dette innlegget ble publisert i ymse og merket med , , . Bokmerk permalenken.

6 svar til Hvorfor ting tar tid

  1. JanF sier:

    Racing Depot har levert sykkelluer tidligere, raskt og effektivt

  2. Trond Johannessen sier:

    Hva med å få Kalas til å lage luer til oss. Dem har også forskjellige størrelser.

  3. Jørn Fridfeldt sier:

    Slår et slag for Walz Caps. Synes vi kan koste på oss såpass.

  4. Eirik Magnussen sier:

    Pace Sportswear lager fine kæpser og man kan velge mellom forskjellige bremmer, fasonger på luene mm. eksempel: http://goldensaddlecyclery.bigcartel.com/product/gsc-x-intelligentsia-cycling-cap

  5. Eirik Magnussen sier:

    og der glemte jeg selvsagt link til pace sine sider:

    http://www.pacesportswear.com/

  6. Mari Jørgensen sier:

    Vi er i dialog med alternative leverandører (bla Racing Depot). Oppdatering følger.

Svar på Eirik MagnussenAvbryt svar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.