Slangeløse dekk for terrengsykling

dekk-1

Ny sykkel = nye muligheter. Etter årevis med gnål om hvor fint og flott det er med slangeløst, har jeg også havnet på kjøret. Det var overraskende enkelt å fikse, og her er en oppskrift basert på ca en halvtimes jobb for to dekk.

Hvorfor er slangeløst bra?

  • Du slipper «snakebite»-punkteringer, siden det ikke er noen slange å klemme hull på.
  • Siden du ikke får «snakebite» kan du kjøre med alvere trykk, og få bedre grep.
  • Hvis du punkterer, tetter dekket seg selv ved at det tyter «guffe» inn i hullet og fikser det.
  • Hvis du er gjerrig på guffa, kan du spare litt vekt. Det bryr ikke jeg meg med, jeg vil ha lite vedlikehold.

Oppskrift for å «sette opp dekk slangeløst»

  1. Vipp den ene siden av dekket av felgen.
  2. Ta ut slangen
  3. Skru inn en ventil for slangeløst oppsett.
  4. Fest dekket nesten helt på igjen, men la det være igjen 30-40cm med åpning.
  5. Hell oppi «guffe» i åpningen.
  6. Snu hjulet forsiktig så guffa renner ned, og du har den «åpne» delen av dekket opp.
  7. Smekk på den siste biten av dekket.
  8. Pump opp, og hør den liflige lyden av dekk som «knepper» på plass i felgen. Pump gjene opp til maks trykk. Sjekk at dekket sitter jevnt.
  9. Snurr, sprett og vri på hjulet i noen minutter for å fordele guffa skikkelig.
  10. Sykle en liten tur med (passelig) høyt trykk, så guffa renner rundt overalt.
  11. Juster trykk til det du vil ha ved å slippe ut av ventilen.
  12. Klapp deg selv på skulderen.

Det finnes sikkert masse videoer på Youtube, men hvis du kan bytte en slange, klarer du dette uten problemer.

Ok, så hva trenger man, da?

Du må regne med å investere ca 350kr og en halvtimes jobb.

Ventiler

De koster ca 200kr for to ventiler. Latterlig dyrt, men så trenger du neppe kjøpe slanger igjen.

Screen Shot 2013-05-14 at 11.35.17

Nærbilde av ventil:

ventil

Guffe

Det finnes flere typer. Jeg brukte Stan’s / Notubes, som koster 250kr for en flaske. Den holder til mange hjulsett.

Stans NoTubes Tire Sealant 32oz

Det står på flasken hvor mye du skal ha. Jeg slumpet, og tok i litt ekstra, siden jeg er mer opptatt av å slippe lapping enn å spare noen få gram.

Guffa holder seg flytende lenge:

«Stan’s Tire Sealant will stay liquid in a mountain bike tire with a thin casing for 2-7 months on average. Riding in arid climates or storing the bike in a hot area will requires more frequent monitoring of sealant levels. Special anti-freeze agents allow the sealant to be used in environments as cold as -30° F.»

Tape

Hvis felgene dine har gjennomgående hull til eikene, må du legge på tape for å få det tett. Felgene mine, Mavic Crossmax SLR (og alle(?) Mavics felger?) har ikke gjennomgående hull, så jeg slapp (hurra):

crossmax

Pumpe

Den nedenfor er en ny versjon av min gamle modell. Det er viktig å få pumpet inn mye luft raskt, ellers siver luften bare ut, og du blir aldri ferdig. Når dekket setter seg i felgen, hører du noen markante «knepp», akkurat som når du pumper opp dekket med slange. Det kan være lurt med et adapter for bilventil og stikke på benser’n hvis du er belemret med ineffektivt pumpeverktøy. Jeg behøvde heldigvis ikke det.

jbsprint

Hvordan ser det ut når man er ferdig?

Sånn:

dekk-1

Hvis du ser veldig nye etter, ser du noen små latexbobler ved felgkanten. Det er alt sølet det ble!

dekk-2

Noen dekk og felger er bedre enn andre. Med Mavic Crossmax SLR og Maxxis Ardent 2.4 EVO (i den kjedelige 29″-dimensjonen) gikk det forbløffende enkelt. Ikke noe griseri, og lett å pumpe opp med vanlig gulvpumpe. Kunne gjort det innendørs uten problemer.

Med andre felg/dekk-kombinasjoner kan det bli mer kjas og mas, som på dette bildet:

tubeless-tyres-inflation-mountain-bike-9

Haha.

Hva skjer når jeg punkterer?

Det har jeg ingen erfaring med ennå, men det sies at man ofte ikke merker det. Det kommer en liten lyd, det tyter ut litt guffe, men stort sett merker man ikke noe til det.

Man må likevel ha med slange og pumpe på tur, for det er jo fullt mulig å lage så store hull at guffa bare spruter ut uten å tette. Temmelig kjedelig å være mange kilometer inne i skogen med en flenge i sideveggen.

Pinkbike har en del tips for særriøse punkteringer: Tech Tuesday – Three Ways to Save A Leaky Tubeless Tire.

Kanskje det kommer en oppdatering på denne saken når jeg har syklet mer.

Oppdatering etter én tur på ca 3 timer

Jeg veier for tiden 88kg, sykler på en 29″ med 110mm vandring i begge ender, og pumpet Maxxis Ardent 2.4 EVO-dekkene til ca 20 psi bak og 18 foran (sånn røffly – jeg har nemlig bestilt, men foreløpig ikke fått Schwalbe Airmax trykkmåler). Det fungerte flott! Normalt ville jeg sikkert hatt 25-30psi, men med slangeløst kan man jo operere med helt andre verdier. Jeg syklet teknisk tuklesti i lavt tempo i to-tre timer, og hadde ypperlig grep og komfort. Slangeløst er topp!

Det var jeg helt overbevist om, helt til jeg klarte å vri dekket i en bratt kneik. Jeg syklet nedover, og bremset samtidig som jeg svingte. Dekket poppet ut av sporet i felgen (18 psi..), og så å si all luft forsvant på et sekund. Så sto jeg der, da. Med et dekk med mer enn nok guffe, men kun bevæpnet med en liten håndpumpe. Jeg hadde jo klart å pumpe opp dekket med gulvpumpen hjemme, så jeg prøvde 4-5 ganger med håndpumpen også. Slitsomt! Det var antageligvis under disse forsøkene at jeg oppnådde makspuls på turen.

Det var umulig å pumpe nok luft raskt nok, så jeg måtte legge inn årene en slange. Selvsagt hadde jeg bare med 26″ slanger, selvsagt var det et sabla klin med guffe i dekket, og selvsagt var både dekk og felger gjørmete og fæle. Det gikk til slutt, men siden jeg regnet med å punktere temmelig raskt pga grums i dekket, syklet jeg rett tilbake til bilen.

Konklusjon: 18psi er lite, min håndpumpe fungerer bare til slanger og 26″ slanger kan brukes, men det er et slit. Plan for neste tur: 20-25psi foran, 25-30psi bak og 29″ slanger i sekken.

Dette innlegget ble publisert i tips og merket med , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

8 svar til Slangeløse dekk for terrengsykling

  1. Tilbaketråkk: Topp 13 på blodsmak.no i 2013 | Blodsmak

Svar på Andreas Avbryt svar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.